آرمان اصفهان
۱۵:۵۰ - چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷

راه هایی که به توسعه روستاها ختم می شود؛

توجه به مسیرهای روستایی رونق را به روستاها بر می گرداند

استان اصفهان تنها استانی است که با هشت استان دیگر به لحاظ راه‌های جاده‌ای همجوار است و با دارا بودن دو هزار و 800 کیلومتر از راههای شریانی ، 11 درصد راههای شریانی کشور را به خود اختصاص داده است.

آرمان اصفهانمحمود افشاری/ روستاهای استان اصفهان، علاوه بر تولید بخش قابل توجهی از محصولات دامی و کشاورزی نقش تاثیرگذاری بر اقتصاد شهرها دارند که به اعتقاد مسوولان راه دسترسی بیش از 40 درصد این مناطق به مراکز شهری مطلوب نبوده و به توجه ویژه نیاز دارد.

الگوی رشد روستایی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، به مثابه راهبرد با اهمیت برای تامین نیازهای اساسی و توزیع بهینه منافع ناشی از توسعه سرزمینی و ملی است.

توجه ویژه به روستاها و برنامه ریزی برای توسعه روستایی به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران، علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، موجب ماندگاری جمعیت مولد به ویژه جوانان و نوجوانان در این مناطق شده و جامعه را از پیامدهای مهاجرت و حاشیه نشینی، مشاغل کاذب، فقر و آسیب های اجتماعی می رهاند.

بر اساس آمار وزارت راه، دو هزار و 401 کیلومتر آزادراه، 16 هزار و 627 کیلومتر بزرگراه، 25 هزار و 538 کیلومتر راه اصلی و 42 هزار و 601 کیلومتر راه فرعی در زمان حاضر در سرتاسر کشور ایران وجود دارد.

استان پهناور فارس با اختصاص 10 درصد از جاده های اصلی و فرعی ایران در رتبه اول این آمار جای گرفته و استان های خراسان جنوبی و اصفهان نیز با 6.2 درصد راه اصلی و فرعی در ردیف پنجم این جدول آماری قرار دارند.
استان اصفهان اما در حوزه آزادراهی جاده های کشورمان با ثبت 399 کیلومتر صدرنشین است. شاخص استان اصفهان در بین راه های اصلی بالای یکهزار کیلومتر کشور نیز مثبت و بعد از کرمان با یکهزار و 695 کیلومتر در جای دوم این رتبه آماری قرار دارد.

در حوزه روستایی و فرعی، 200 هزار کیلومتر شبکه راه روستایی در کشور وجود دارد که هم اکنون 91,5 درصد آن معادل حدود 105 هزار کیلومتر آسفالته و سه هزار کیلومتر راه روستائی نیز در دست احداث است.

در حال حاضر، استان اصفهان با دارا بودن 399 کیلومتر آزادراه، 1646 کیلومتر بزرگراه، دو هزار و 159کیلومتر راه اصلی، یکهزار و 199 کیلومتر راه فرعی و پنج هزار و 700 کیلومتر راه روستایی ، نقش بسیار مهمی در بخش حمل و نقل جاده ای ایفا می کند.

استان اصفهان تنها استانی است که با هشت استان دیگر به لحاظ راه‌های جاده‌ای همجوار است و با دارا بودن دو هزار و 800 کیلومتر از راههای شریانی ، 11 درصد راههای شریانی کشور را به خود اختصاص داده است.

به باور کارشناسان امر، ساخت و تامین راه های روستایی مسیری هموار برای افزایش روزافزون توسعه اقتصادی، جذب سرمایه گذار و کاهش مهاجرت در سه هزار روستای استان اصفهان است.

روستاها و آبادی هایی که طبق آمارها، یکهزار و 798 مورد آنها خالی از سکنه هستند یا ساکنان تنها در ایامی خاص مانند تابستان و زمان کشت و برداشت محصول در روستا و زادگاهشان حضور می یابند.

حالا اگر شرایطی مانند اشتغال و راه تردد مناسب برایشان فراهم باشد، به یقین مهاجرت از این آبادی ها کاهش می یابد و مهاجرت معکوس به زادگاه ها اتفاق خواهد افتاد.

سه شهرستان اصفهان، نائین و سمیرم به ترتیب با 278، 205 و 149 بیشترین تعداد آبادی و روستا را در خود جای داده اند. طبق آخرین سرشماری عمومی در سال 90 در بخش راه های روستایی و فرعی، یکهزار و 405 کیلومتر راه آسفالته، 52 کیلومتر راه خاکی و 372 کیلومتر جاده خاکی در استان اصفهان ثبت شده است.

براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن 1395، 613 هزار و 73 نفر در روستاهای استان اصفهان زندگی می کنند و که برخی از مسوولان معتقدند اهالی تعداد زیادی از این مناطق روستایی، از راه دسترسی مناسب بی بهره هستند.

از دیگر سو و به گفته مسوولان، جاده های بی کیفیت روستایی عامل مهمی در تصادفات جاده ای است که برای رفع این چالش باید اقدمات و اعتبارات قابل توجه ای درنظر گرفت.

روکش آسفالت گرم و حفاظتی 900 کیلومتر از راه های روستایی استان اصفهان، یکی از همین فعالیت ها بود که با بیش از 180 میلیارد ریال برای نگهداری و افزایش دوام و ایمنی جاده ها و همچنین کاهش تصادفات جاده ای این استان اجرا شده است.

نتیجه اینکه جمعیت روستایی ایران نسبت به سرشماری سال ١٣٩٠ حدود ٧٠٠‌ هزار نفر کاهش داشته است. راه مناسب دسترسی قطعا یکی از مهمترین عوامل توسعه روستاها در بخش های مختلف از جمله سکونت دائم و رفت و آمد گردشگران و صاحبان مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد است.

بر همین اساس و در امتداد کارهای انجام شده و انجام نشده ای که بخش های از آنها بیان شد، کمک به اقتصاد محلی و حتی صنایع و هنرهای دستی روستاییان و عشایر با توسعه راه های روستایی تقویت خواهد شد؛

ضمن اینکه گردشگری و گردشگرانِ فراری از شلوغی و ازدحام شهرها نیز روی خوش خود را به این مناطق نشان خواهد داد و چرخ اقتصاد روستاها نیز بهتر خواهد چرخید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار