آرمان اصفهان
11:51 - شنبه 21 آذر 1394

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی تأکید کرد:

استخراج نظریه‌های جدید علمی از قرآن

شما طلاب ابتدا باید خود را بشناسید و ببینید چه نیازی در منطقه وجود دارد، باید ببینید در آینده چه کاره می خواهید بشوید، سه ملاک برای رسیدن به امور لازم است…

به گزارش آرمان اصفهان، رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی با اشاره به این‌که رابطه قرآن و علوم از مباحث مهم است، گفت: رجوع به قرآن می‌تواند، چهره علوم را تغییر دهد، زیرا به عنوان مثال ۹۰۰ آیه قرآنمربوط به اقتصاد است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی، در نشست «پژوهشی اعجاز علمی قرآن» در جامعة المصطفی مشهد گفت: در قرآن 6236 آیه است که آیاتی متفاوتی در آن است، یک دسته از آیات، آیات احکام است، یک دسته آیات عقائد است و یک دسته آیات اخلاقی است و یک دسته هم آیات علمی است و باید این نکته را متذکر شد که در قرآن، بیش از 2000 آیه علمی وجود دارد.
رضایی اصفهانی گفت: برخی از آیات علمی مربوط به علوم طبیعی است و برخی مربوط به علوم انسانی است. حدود 150 آیه در آیات پزشکی داریم؛ به طور نمونه در مورد جنین شناسی و غذاشناسی، آیه داریم.
رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی ادامه داد: قرآن کریم، حدود 300 آیه در مباحث کیهان شناسی دارد؛ این مباحث در مورد آسمان، زمین، گردش آسمان ها و زمین، ستارگان و … است.
* 900 آیه اقتصادی
این استاد و مفسر قرآن ابراز کرد: حدود 600 آیه در مباحث مدیریتی و حدود 900 آیه در مورد مباحث اقتصادی وجود دارد. در مباحث تربیتی نیز آیات زیادی است که برخی گفته اند، کل قرآنمباحث تربیتی است.
* لزوم نگرشی نو و جدید به قرآن
رضایی اصفهانی با بیان این که بعضی آیات قرآن، توجه انسان را به طبیعت جلب می کند، گفت: یک دسته از آیات علمی قرآن، اشاره به طبیعت است. خداوند متعال می فرماید: «أَفَلَا یَنظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ، وَإِلَی السَّمَاء کَیْفَ رُفِعَتْ، وَإِلَی الْجِبَالِ کَیْفَ نُصِبَتْ، وَإِلَی الْأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ.»، لذا قرآن کریم، توجه انسان را گاهی به آسمان،
گاهی به کوه ها و گاهی به زمین جلب می کند.
این نویسنده و پژوهشگر قرآنی با خاطرنشان کردن این که برخی آیات توجه انسان را به نفس خود بر می انگیزد، اظهار کرد: آیاتی که توجه انسان را به مباحث عقیدتی، حقوقی جلب می کند، حس کنجکاوی بشر را بر می انگیزد.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با اشاره به آیه 82 سوره اسراء گفت: خداوند متعال می فرماید: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا، و از قرآن آنچه را براى مؤمنان شفا و رحمت است نازل مى‏کنیم، ولى ستمگران را جز زیان نمى‏افزاید.»؛ این آیه به شفا بودن قرآن اشاره دارد.
رضایی اصفهانی با اشاره به این که اگر قرآن را با یک نگاه و رویکرد جدید ببینیم، مطالب جدیدی پیدا می کنیم، ابراز کرد: مسئله نظریه‌پردازی علمی قرآن، یعنی گاهی مطالبی از قرآن مطرح می شود که موضوعات نویی است و هنوز در مباحث علمی مطرح نشده است.
رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث با اشاره به این که قرآن از تأثیر استغفار در نزول باران و وسعت رزق سخن می گوید، گفت: قرآن درباره معماری و علوم تربیتی سخن دارد، قرآن در حوزه علوم تربیتی، در مورد مباحثی چون مبانی تربیتی، روش های تربیتی، نظام تربیتی و اهداف تربیتی، آیه دارد.
* رابطه قرآن با سایر علوم
نویسنده تفسیر قرآنی مهر به رابطه قرآن با سایر علوم اشاره کرد و گفت: بحث قرآن و علم، از مباحث مهم است، قرآن در حوزه اقتصاد، حقوق، نظام سیاست، جامعه شناسی و مدیریت سخن دارد. در فضای میان رشته ای، قرآن و علوم دیگر حرف های نو دارد.
رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی با اشاره به این که علوم انسانی بر مبنای قرآن تغییر می کند، افزود: رجوع به قرآن می تواند، مبانی تربیتی را تغییر دهد؛ از این رو قرآن، چهره علوم را تغییر می دهد و این فضای جدیدی است در مباحث قرآنی، بنابراین سعی کنیم با این مباحث آشنا شویم.
وی خطاب به طلاب غیر ایرانی ابراز کرد: هر رشته ای که می خوانید، از قرآن در آن رشته حداکثر استفاده را بکنید؛ جامعة المصطفی متنوع ترین مجموعه دینی از لحاظ رشته در سطح جهان است؛ چرا که تنوع رشته در جامعة المصطفی وجود دارد و 20 رشته در این مجموعه وجود دارد.
وی با اشاره به این که طلاب باید ابتدا استعداد خود را بشناسند، افزود: شما طلاب ابتدا باید خود را بشناسید و ببینید چه نیازی در منطقه وجود دارد، باید ببینید در آینده چه کاره می خواهید بشوید، سه ملاک برای رسیدن به امور لازم است؛ ابتدا این که باید علاقه خود را بشناسید.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: ما نمی توانیم در همه علوم متخصص شویم، اما باید اطلاعات عمومی در موضوعات مختلف، همچون ادبیات، فقه، اصول، کلام و قرآن داشته باشیم. شما باید بدانید که مفسر، فقیه، متکلم یا فیلسوف می خواهید بشوید.
* پایان نامه ها با موضوعات روز باشد
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در ادامه به طلاب سفارش کرد: در طول تحصیل جهت دهی کنید و به نیازهای روز توجه داشته باشید، مباحث کهنه را نه پایان نامه و نه تحقیق بردارید؛ بلکه به دنبال موضوعاتی باشید که مشکلی را از شما و جامعه حل کند.
این استاد و مفسر قرآن ابراز کرد: شناخت از زمان داشته باشید و ذهن خود را به روز کنید، مجلات و سایت ها را زیاد نگاه کنید، اطلاعات خود را نیز ذخیره کنید و مطالب را مکتوب بنویسید.
رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی خطاب به طلاب ابراز کرد: نکته بعدی این است که تمرکز داشته باشید و کارهای متفرقه انجام ندهید.
* طلاب، کار جمعی را فراموش نکنند
وی افزود: کار جمعی را نیز فراموش نکنید، سعی کنید به طور جمعی یک دوره تفسیر و یک حدیث را بگذرانید. شیعه از لحاظ قدرت نشر، در دنیا در اقلیت است؛ از این رو تلاش کنید، مقالات و پایان نامه های خود را نیز نشر دهید و چاپ کنید.
رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی گفت: از آیت الله مکارم شیرازی سؤال کردند، علت موفقیت شما چیست؟ ایشان گفتند، سه امر؛ اخلاص، تلاش و پشتکار، بنابراین سعی کنید کارهای خود را برای خدا انجام دهید و به نیابت یکی از ائمه معصومین(ع) کار کنید و مطمئن باشید بیمه می شوید.
رضایی اصفهانی با اشاره به این که در عرصه تبلیغ و تدریس وارد شوید و با تدریس مطالب برای شما ملکه می شود، گفت: به دو امر؛ ورزش و تغذیه نیز توجه کنید و اگر می خواهید موفق باشید، باید خانواده را با خود همراه کنید و سعی کنید اگر فرزندی دارید به تفریح او برسید. رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی به اعجاز علمی قرآن اشاره کرد و گفت: لازم است مطالعه خود را بیش تر کنیم، متأسفانه مطالعه ما کم است؛ چرا که ضروری است نطریه غربی ها در مورد رشته خود را بدانیم و بعد با قرآن مقایسه کنیم.
* قرآن قانون اساسی و دارای نکات حکیمانه است
نویسنده قرآنی مهر ابراز کرد: قرآن قانون اساسی است و کتابی است که می خواهد تا قیامت، من و شما را را هدایت کند؛ لذا مباحثی که مطرح می کند، حتما حکیمانه و دارای نکته است.
رضایی اصفهانی با اشاره به این که ضروری است، نظریه های نو و جدید قرآن را در رشته های مختلف از جمله فقه، حقوق و کلام به دنیا عرضه کنم، ابراز کرد: به جاست، اگر رشته ما تربیتی است، حرف های تربیتی قرآن را در بیارم و نظریه های نو را به دنیا عرضه کنم.
این استاد و مفسر قرآن افزود: با توجه به آیه، «إِنِّی وَجَدْتُ امْرَأَةً تَمْلِکُهُمْ وَ أُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ لَها عَرْشٌ عَظِیمٌ، وَجَدْتُها وَ قَوْمَها یَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُونِ اللهِ، من (به سر زمین سبا رفته بودم) زنى را در آنجا یافتم که بر آنها حکومت مى‏کند، و همه چیز را در اختیار دارد مخصوصاً تخت عظیمى داشت، مشاهده کردم آن زن و قوم و ملتش در برابر خورشید- نه در برابر الله- سجده مى ‏کنند.»، هدهد مفهوم سجده را متوجه شده است؛ چرا که در آیه کلمه «یَسجدون» به کار برده شده است؛ از این رو مشخص می شود حیوانات مفهوم را متوجه می شوند.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با خاطرنشان کردن این که حضرت سلیمان(ع)، سخن هدهد را متوجه می شد، افزود: نکته مهم این است که هدهد با حضرت سلیمان(ع) صحبت کرد، مورچه نیز با حضرت سلیمان(ع) صحبت کرد و بر این نکته باید تأمل کرد که هنوز علم زیست شناسی ما به این مرتبه نرسیده است که بداند، می شود این صحبت ها را فهمید و چگونه تحلیل کرد.

اعتدال

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار