آرمان اصفهان
15:48 - دوشنبه 16 آذر 1394

آن سال های دانشجویی

 کتاب های نوستالژیک دوران دبستان را یادت هست، همانی که امام آینه ها در سردفترش کلامی زیبا داشت و می فرمود: امید من به شما دبستانی هاست.

به گزارش آرمان اصفهان، محمود افشاری در ایرنا نوشت: سال ها گذشت؛ دبستان به دبیرستان و بعد از آن به دانشگاه منتهی شد، دانشگاهی که باز همان امام امت درباره اش سخنی ارزشمند داشت:’ اگر دانشگاه اصلاح شود مملکت اصلاح می شود’.
مملکتی که بنایش اسلام انقلابی بود و شانزدهم آذر 1332 یعنی سال ها قبل تر از همان انقلاب اسلامی، بعنوان شاخص و نماد آن روز را سه دانشجوی انقلابی و در مواجهه با سفر نیسکون آمریکایی با خونشان رقم زدند.
شهید دکتر مصطفی چمران در باره حادثه 16 آذر می گوید: وقایع آن روز چنان در نظرم مجسم است که گویی همه را به چشم می بینم، صدای رگبار مسلسل در گوشم طنین می اندازد، سکوت موحش بعد از رگبار، بدنم را می لرزاند، آه بلند و ناله جانگداز مجروحان را در میان این سکوت دردناک می شنوم، دانشکده فنی خون آلود را در آن روز و روزهای بعد به رای العین می بینم.
امروز بیش از شش دهه از آن روز تاریخی گذشته و دانشجو همچنان در پی دانش و بینشی است که بهایش قلم فرسایی و عملگرایی سرخ دانشجویان همین مرز و بوم کهن است.
دانشجو سال ها بعد، انقلاب دوم را با تسخیر لانه شیطان رقم زد و به فاصله اندکی بعد از آن با تقدیم دو هزار و 608 شهید دفاع مقدس، افتخارآفرین آن نبرد نابرابر هشت ساله در برابر سلطه گران و مستکبران شد.
روزها، ماه ها و سال های دانشجویی برای هر دانشجو تجربه ای است متفاوت.
امروز دانشجو در سنگری دیگر می رزمد و دیدگاه و تفکرش بیش از هر زمان به سمت و سوی آرمانی است که اگر به چنگ بکشد، بدون شک به دستش می آورد، اگر قدر و قیمت همان روزهای متفاوت را بداند.
اگر بداند و بفهمد بازیچه نیست و به این فهم برسد که ضربان سنج حیات ملی جامعه است.در این نوار فعال یا راکد، می توان آیینه تمام نمای زندگی ملت را در فرادید نهاد و به تماشای آینده پربار و یا رقت بار آن پرداخت.
اهمیت امروز و دیروز دانشگاه در برنامه ریزی های کلان علمی، فنی و دینی، تحرک، نشاط و مدیریت علمی کشور و نوگرایی و خلاقیت از مهمترین ویژگی های این نهاد علمی و فرهنگی است اما روشنفکر بودن و با دیدگاه های نو سروکار داشتن و نیز جوان بودن محیط دانشگاه، دیگر خصوصیاتش را شامل می شوند که هر کدام به اقتضای خویش، تببین و تعریف راهکارها و اهدافی را می طلبند.
دانشگاه مکان اندوختن معرفت و آگاهی است و سنخیتی با غیر از آن ندارد و دانشجو همانی است که این سخنیت را تعریف و بازنشر می کند.
در تعریف تکراری و قدیمی دانشجو در دفترچه های سازمان سنجش، دانشجو به کسی اطلاق می شود که طبق برنامه و مقررات وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری – بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور که مورد تائید بوده و شرط ورود به آنها داشتن حداقل دیپلم کامل متوسطه باشد، به تحصیل اشتغال داشته باشد.
اما تعریف حقیقی دانشجوی امروز کسی است که نه داشتن حداقل دیپلم که داشتن دو اندوخته سواد و پول را به تصویر کشیده است.
تصویری که در دولت های مختلف دچار سیاسی کاری شده و دودش به چشم همان دانشجوی حقیقی رفته است که یک روز دوام و سودشان را به تعدد فلان دانشگاه و بالابردن ظرفیت تعریف کردند و روزی دیگر دانشگاهی دیگر را پرو بال دادند و این دیر زمانی بود که مدرک گرایی و چشم و هم چشمی و صرف تحصیلات نه چندان مفید آرزو و آمال برخی شده بود.
دانشجو و دانشگاه با هم طرح و تعریف و تثبیت می شوند.
امسال دانشگاه و دانشجویانش به وعده گاه انتخابات نزدیک می شوند، همان میعادگاهی که سرنوشت مملکت را رقم می زند و نقش دانشجو را پررنگ می کند.
مرداد سال 91 رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان گفتند: در پایبندی دقیق به اصول و ارزشها و در عین حال رعایت شرح صدر با افراد غیرهمفکر در زمینه های مختلف از جمله مسائل سیاسی، هیچ منافاتی وجود ندارد.
این کلام کافی است تا دانشجو در انتخابات بازیچه این و آن نشود و در این سرنوشت مهم نقش اندیشه ورزانه و ارزشمندش را بخوبی عرضه کند.
شانزدهم آذر هر سال یادآور آن سال هایی است که باز خوانی دوباره اش رمز عبور از ناشدنی ها و نیل به آرزوهایی است که در پس عناوین و القاب دکتر، مهندس و کارشناس خاطره شده اند اما بهای ماندگاریشان چیزی جز معرفت، دانایی و اندیشه ورزی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار