آرمان اصفهان
20:26 - یکشنبه 15 آذر 1394

آیا جهانی در خارج از ذهن ما وجود دارد؟

ایده آلیست ها در عمل رئالیست هستند! و پندارگرایان به هنگامى که وارد صحنه زندگى مى شوند تمام سخنان خود را فراموش کرده و خویش را با واقعیّت هاى عینى روبه رو مى بینند

به گزارش آرمان اصفهان؛  حضرت حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره وجود جهان خارج از ذهن پاسخ گفته است.
متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

پرسش : آیا جهانی در خارج از ذهن ما وجود دارد؟
پاسخ اجمالی: در مورد وجود جهانى بیرون ذهن، فلاسفه به دو گروه تقسیم شده اند: واقع گرایان و پندارگرایان(سوفسطاییان). براى پى بردن به وجود خارجى اشیاء بهترین راه این است که این امر را موکول به وجدان عمومی مردم کنیم.

جالب این که پندارگرایان هم در عمل، واقع گرا هستند. قرآن مجید نیز در آیات متعدد به وضوح بر این معنا(وجود جهان خارج از ذهن) صحّه نهاده، و سرتاسر آیات قرآن از واقعیت هاى عینى خارجى، آسمان و زمین، انسان ها و فرشتگان، جهان طبیعت و ماوراى طبیعت دنیا و آخرت خبر مى دهد.
پاسخ تفصیلی: در مورد وجود جهانى بیرون ذهن و اندیشه ما فلاسفه به دو گروه تقسیم شده اند:
۱. واقع گرایان (رئالیست ها)
۲. پندارگرایان (ایده آلیست ها)
گروه دوّم در واقع شاخه اى از «سوفسطاییان» هستند که همه حقایق را منکراند. بلکه بعضى معتقدند سوفسطاییان همان پندار گرایان اند که اصل وجود خویشتن و ذهن را قبول دارند؛ و بقیه را خواب و خیال مى دانند وگرنه چگونه ممکن است انسان عاقلى همه چیز حتى وجود خود را نیز انکار کند؛ مگر این که گرفتار نوعى بیمارى روانى باشد!
به هر حال براى پى بردن به وجود خارجى اشیاء بهترین راه این است که این امر را موکول به وجدان کنیم. وجدان عمومى مردم جهان و تمامى عقلاء و خردمندان و حتى وجدان خود ایده آلیست ها که همه چیز را منکراند شاهد این مدعا است.
زیرا همه انسان ها هنگامى که تشنه مى شوند به سراغ آب مى روند، یعنى عملا وجود تشنگى، وجود آب و تأثیر آب در رفع تشنگى را همه حتى کودکان و حتى حیوانات قبول دارند.

سوفسطاییان نیز در عمل با دیگران هیچ تفاوتى ندارند؛ و یا هنگامى که انسان مى خواهد از خیابان پر رفت و آمدى عبور کند نخست در کنار خیابان مى ایستد، به طرف چپ و راست نگاه مى کند، وسایل نقلیه یکى پس از دیگرى مى آیند و مى گذرند، خیابان کمى خلوت و آماده عبور مى شود و او با احتیاط از خیابان مى گذرد مبادا تصادفى پیش آید و او را مجروح و گرفتار کند.
این طرز عمل در میان واقع گرایان و پندارگرایان یکسان است؛ یعنى همه آنها عملا وجود خارجى خیابان، اتومبیل ها، خطرات ناشى از تصادف و بسیارى از مسائل دیگر را در این رابطه پذیرفته اند و با دقت و احتیاط مراقب آن هستند.

یا این که وقتى انسان بیمار مى شود و آثار مختلف بیمارى را در خود مى بیند به طبیب مراجعه مى کند. طبیب دستور آزمایش مى دهد و بعد از انجام آزمایش ها، دستورات دارویى و غذایى مى نویسد و دقیقاً همه را زمان بندى و اندازه گیرى مى کند؛ بیمار نیز براى به دست آوردن سلامت از دست رفته، خود را موظّف به رعایت همه این دستورات مى بیند.
در تمام این امور رئالیست ها و ایده آلیست ها یکسان اند؛ یعنى همگى از طریق درک وجدانى نسبت به بیمارى خود واکنش نشان مى دهند و ده ها واقعیّت عینى را از آثار بیمارى گرفته تا وجود طبّ و طبیب و آزمایش ها و مواد دارویى و غذایى را پذیرا مى شوند.
به همین دلیل مى گوییم: ایده آلیست ها در عمل رئالیست هستند! و پندارگرایان به هنگامى که وارد صحنه زندگى مى شوند تمام سخنان خود را فراموش کرده و خویش را با واقعیّت هاى عینى روبه رو مى بینند و موافق آن عکس العمل نشان مى دهند.
قرآن مجید نیز در آیات خود به وضوح بر این معنا صحّه نهاده و سرتاسر آیات قرآن از واقعیت هاى عینى خارجى، آسمان و زمین، انسان ها و فرشتگان، جهان طبیعت و ماوراى طبیعت دنیا و آخرت خبر مى دهد.

شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار