آرمان اصفهان
11:21 - یکشنبه 08 اسفند 1395

برای باز‌شدن عروق قلبی از مواد غذایی کمک بگیرید

قلب هایی که به صدا در می‌‌آیند

ارزش غذایی جو دوسر باعث شده تا یکی از بهترین غلات با مقدار فیبر بالا و هیدرات کربن پایین باشد. علاوه بر اینکه می‌‌تواند تا ٧برابر وزن خود آب جذب کند، مانع از چسبیدن کلسترول به دیواره رگ‌ها نیز می‌‌شود

به گزارش آرمان اصفهان،  این روزها عامل ابتلا و بروز بیماری‌های قلب و عروقی فارغ از استرس‌های ناشی از روزمرگی‌ها، تغذیه نادرستی است که کمتر کسی به دلیل درگیری‌ها و مشغله‌ها به آن توجه می‌‌کند.
طبق امار بیماری‌های قلبی و عروقی معمول‌ترین عامل مرگ در جهان در سال ۲۰۰۸ بوده‌اند که باعث ۳۰‌درصد از موارد مرگ شدند. از این میزان بیش از سه چهارم به خاطر بیماری شریان‌های کرونری و سکته بوده است.

عوامل خطر شامل مواردی همچون: سیگار کشیدن، اضافه وزن داشتن، نداشتن فعالیت‌های ورزشی کافی، کلسترول بالا، فشار خون بالا، نوعی دیابت که به شکلی ضعیف کنترل شده و موارد دیگر می‌شود.

که البته این روند همچنان ادامه دارد. از‌آنجا‌که مطالعات زیادی درباره نقش اساسی تغذیه در حیات انجام شده است و محققان ثابت کرده‌اند که عادات روزمره می‌‌تواند ضامن سلامتی یا بیماری باشد. بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به مواد غذایی که بعضا در سبد مصرف روزانه‌مان می‌‌توان جای داد و سلامت قلب را تضمین کرد.
در ابتدای راه فراموش نکنید که رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع، شکر و هیدرات‌های کربن می‌‌تواند مستقیما بر سلامت قلب و عروق تاثیر بگذارد. در واقع، این نوع خوراکی‌ها در میان مدت یا طولانی مدت سطح چربی خون را بالا می‌‌برند، موجب انسداد رگ‌ها می‌‌شوند و زمینه ابتلا به بیماری‌های مختلف را به وجود می‌‌آورد.

سیر؛ از رقیق‌شدن خون تا کنترل فشار خون
سیر یکی از سبزیجات معطر است که به در تمام دنیا به عنوان یک ادویه بسیار مفید کاربرد فراوانی دارد. البته طب سنتی نیز تاکید ویژه بر مصرف این نوع سبزی دارد، در‌حدی‌که خواص درمانی و ارزش غذایی بالای آن باعث شده تا از قرن‌ها پیش برای بهبود بسیاری از مشکلات سلامتی مورد استفاده بوده است.
ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در سیر می‌‌تواند عملکرد منفی رادیکال‌های آزاد را کم کند و همچنین سطح کلسترول خون را نیز پایین آورد. همچنین ثابت شده است که علاوه بر تاثیر در تنظیم کلسترول خون، موجب رقیق شدن خون برای جریان بهتر و کنترل فشار خون نیز می‌‌شود.

روغن زیتون؛ کاهش کلسترول
روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب ضروری است که در تمیزشدن رگ‌ها نقش دارند و با کاهش کلسترول احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌‌دهد.ثابت شده است که این روغن نوعی مولکول‌های چرب دارد که احتمال اکسید شدن آن کم است یعنی در دیواره رگ‌ها رسوب نمی‌کند.
می‌توانید روغن زیتون را به انواع سالاد، سوپ، غذا و سس‌ها اضافه کنی یا هر روز یکی دو قاشق به طور خالص بخورید.

آووکادو؛ تضمین عملکرد مطلوب بدن
خواص متعدد این میوه برای سلامت قلب بارها آزمایش شده است که علت آن مقدار بالای اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.
مصرف به اندازه آن تاثیر مثبتی در کنترل کلسترول دارد و چربی‌های سالم را به بدن می‌‌رساند که عملکرد مطلوب بدن را تضمین می‌‌کند.

زردچوبه؛ پیشگیری از ایجاد رسوب
یکی از ادویه‌های پرکاربرد در آشپزی زردچوبه است که از دوران باستان به خاطر خواص پزشکی نیز مورد استفاده بوده است.
«کورکومین»، ترکیب فعال در آن مانند یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌‌کند که می‌‌تواند عملکرد رادیکال‌های آزاد را کاهش داده و از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسایشی محافظت کند. «پلی‌فنول‌ها» نیز با پیشگیری از ایجاد رسوب در دیواره عروق، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌‌دهد.

ماهی دریایی؛ مُهری بر سلامت قلب
به‌طورکلی ماهی‌های دریایی یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا٣ به شمار می‌‌روند که برای عملکرد خوب بدن و کاهش کلسترول ضروری هستند.
توصیه‌های سال‌های اخیر حاکی از ان است که مصرف ماهی حداقل دو بار در هفته در برنامه غذایی گنجانده شود تا سلامت قلب را تضمین کند. قزل‌آلا، آزاد، تن، ماکرو و ساردین بهترین انواع این ماهی‌ها هستند.

گوجه‌فرنگی؛ مانع رسوب در دیواره عروق
گوجه‌فرنگی علاوه بر طعم خوشایندی که به انواع غذاها و سالاد‌ها می‌‌دهد، سرشار از ریز مغذی‌ها و ترکیبات مفید برای بدن است.
مقدار بالای «لیکوپن» موجود در آن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی مانع از اکسایش کلسترول و رسوب آن در دیواره عروق می‌‌شود. از طرفی گوجه‌فرنگی فیبرهای زیادی دارد که با دفع چربی‌های اضافی به پاک‌سازی بدن کمک می‌‌کند. همچنین منبع غنی از ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان طبیعی بوده و می‌تواند متابولیسم چربی‌ها را بهبود بخشد.

جو دوسر؛ پیشگیرانه در ایجاد تصلب شریان
ارزش غذایی جو دوسر باعث شده تا یکی از بهترین غلات با مقدار فیبر بالا و هیدرات کربن پایین باشد. علاوه بر اینکه می‌‌تواند تا ٧برابر وزن خود آب جذب کند، مانع از چسبیدن کلسترول به دیواره رگ‌ها نیز می‌‌شود. به این ترتیب، مصرف منظم جو دوسر عملکرد پیشگیرانه‌ای در ایجاد تصلب شریان و بیماری‌های قلبی دارد.

سیب؛ کاهش ۵٠درصدی ابتلا
خوردن روزانه یک عدد سیب به سلامت عمومی بدن و همچنین سلامت قلب کمک می‌‌کند. سیب حاوی «پکتین» است که با اتصال به کلسترول مانع از ایجاد رسوب در رگ‌ها می‌‌شود. به علاوه فلاونوئید دارد که این آنتی اکسیدان‌ها نیز می‌‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۵٠درصد کاهش دهند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار