آرمان اصفهان
18:33 - سه شنبه 26 اردیبهشت 1396

این مزون است یا تبلیغات شورای شهر!؟

جلب آرای مردم به قیمت چوب حراج به زیبایی صورت!!

در برخی از تبلیغات انگار آرایش جوانی و زیبایی بیشتر از تخصص و توانایی ملاک تبلیغ بوده به شکلی که با دیدن برخی از تبلیغات کاندیداها انسان به یاد تبیلغات مزون‌ها و کاتالوگهای تبلیغی آرایش و لباس می‌افتد تا تبلیغ تخصص و توانایی برای نظارت بر مدیریت شهری

به گزارش آرمان اصفهان به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان –جمال طاهری/این روزها تبلیغات شورای شهر نیز در کنار تبلیغات ریاست جمهوری در شهر فراگیر شده است؛ تبلیغاتی که در آن آدمهای ناشناس و معمولی شهر را با ظاهری متفاوت بصورت بنر و پوستر برای معرفی جهت شورای شهر می‌توان به اشکال مختلف خصوصا در کنار محل زندگی و کارشان دید. چهره‌هایی که چهره نیستند و حتی در محله خود هم شاید زیاد کسی آنها را نشناسد، رزومه کاری خیلی از آنها نیز در پوسترها و تبلیغاتشان نهایتا مدرک تحصیلی‌شان بوده و هست و ظاهر و ژستهای تبلیغی که با آن به میدان آمده‌اند.
تقریبا در این سیل تبلیغات نیز اکثر این کاندیدا‌ها با یک حالت و طراحی یکسان تبلیغ می‌کنند، برای همین چیزی برای شناخته شدن و یا رای آوردن ندارند. هرچند برخی از این تبلیغات تنها برای شناخته شدن در سطح شهر هست و اعتبارهایی که بعدا برای کاندیداهای اینچنینی حداقل در حد محلی ایجاد می‌شود.
اما این تبلیغات یک جورهایی مانور دموکراسی هم هست که همه را در این دایره می‌گنجاند و مثل ریاست جمهوری رجال بودن در تایید صلاحیت شدن مورد توجه نیست. (هرچند چه بخواهیم چه نخواهیم مهارت و تجربه و مقبولیت در همه کارهای اینچنینی یک اهیمت ویژه دارد) ولی این نوع از تبلیغات حضور حداکثری را نیز در انتخابات تضمین می‌کند و اقوام هر کاندیدا نیز به میدان رقابت و سیاست کشیده می‌شوند که خود به خود نکته مثبتی است.

نکات مثبت تبلیغات
در چند دوره اخیر فضای مجازی تا حد زیادی جای تبلیغات کاغذی را گرفته و در کنار آن مدیریت شهری نیز با تعبیه مکانهای خاص برای تبلیغات مانع از کثیفی و زشتی چهره تبلیغی این ایام در شهر شده است، موردی که هر ساله متاسفانه شاهد آن بودیم اما در کنار این اعمال مدیریتی فضای مجازی نقش بسیار مهمی در جمع شدن بساط آن ریخت و پاشهای تبلیغی شده که این نیز خود محاسن و البته آفاتی دارد و داشته است.
نکات منفی‌ای که بیش از هرچیز دیده می‌شود
با این حال تبلیغات شورای شهر در چند دوره اخیر و خصوصا در دوره اخیر مشکلاتی نیز داشته است از جمله این مشکلات نوع تصاویر کاندیداها خصوصا در مورد خانمهاست. در برخی از تبلیغات انگار آرایش جوانی و زیبایی بیشتر از تخصص و توانایی ملاک تبلیغ بوده به شکلی که با دیدن برخی از تبلیغات کاندیداها انسان به یاد تبیلغات مزون‌ها و کاتالوگهای تبلیغی آرایش و لباس می‌افتد تا تبلیغ تخصص و توانایی برای نظارت بر مدیریت شهری و رفاه حال شهروندان…
سوال اینجاست که آیا راهی برای مدیریت این فضا وجود دارد؟ آیا این نوع تبلیغات با آموزه‌های مذهبی و سنتی ما ایرانیان مسلمان همخوانی دارد؟ این که تصویر دختر جوان و زیبایی با آرایش آنچنانی و حتی بدون هیچ کارنامه و رزومه‌ای تنها با نام و شعار آن کاندیدا بنر و پوستر شود و در سطح شهر منتشر گردد چه نتیجه‌ای دارد؟

تغییر ارزشها و بی‌توجهی مسئولان
به نظر می‌رسد، آنچه در این موارد شاهد آن هستیم نتیجه تغییر ارزشها در جامعه و کم کاریهای فرهنگی مذهبی خصوصا برای جوانان و نوجوانان است که در اغلب مواقع به گروهها و فضاهای خاص منحصر شده و مدیران فرهنگی و شهری تلاش چندانی در عام بودن این تعالیم از خود نشان نمی‌دهند که این خود یک نقد جداگانه است برای مدیران مدعی فرهنگ با بودجه های کلان خود.

این روند را هرچه نام بگذاریم از تب انتخابات تا هرچه که هست خود باعث تغییر ارزشها در جامه می‌شود و باید با قانون و قانونمداری آن را کنترل کرد. انتظار می‌رود قانون گذاران چه در مجلس چه در هر نهاد نظارتی دیگری که البته خود متاثر از فضای انتخاباتی و تبلیغاتی نیست در این مورد وارد عمل شده و با وضع قوانین درست حداقل از هنجارشکنی‌های خواسته ناخواسته در این عرصه جلوگیری کنند.

مثلا این قانون که کاندیداها نباید در تبلیغ تصاویر آرایش کرده خود را به نمایش بگذارند یا تخصص و توانایی مدیریتی که در قانون هم به آن اشاره شده بیشتر مورد توجه قرار گیرد و ورود به عرصه نظارت تنها به اعتماد به نفس بالا و یک مدرک تحصیلی منحصر نشود.
از نهادهای نظارتی دلسوز مانند ستاد امر به معروف و نهی از منکر و… انتظار می‌رود این اصلاحیه‌ها را پیگری کنند و در دستور کار عملی قرار دهند چه اینکه نه سکوت در این موارد جایز است و نه شعار و سخنرانی و بیانیه دادن کافی است؛ در این عرصه‌ها باید مجموعه‌هایی که وظیفه ذاتی نظارت و نهی از منکر دارند به دل برورکراسی اداری بزنند و قوانین را اصلاح کنند و به نمایندگی از جامعه دین مدارمان بر آن نظارت کنند وگرنه اگر به تذکر و سخنرانی بگذرانیم دوره بعد انتخابات هم همین آش و همین کاسه خواهد بود؛ چه آنکه اتفاقات اخیر نیز میراث کوتاهی‌های دوره‌های قبل بوده و هست و تا وارد میدان اصلاح اداری قوانین نشویم اتفاقی در نظارت هم نخواهد افتاد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار