آرمان اصفهان
09:37 - یکشنبه 07 شهریور 1395

موتورهای جستجو در فضای مجازی چگونه کار می‌کنند؟

جادوی جستجوگرها

هوشمندی و به‌روزبودن جستجوگرها مزایای منحصر به فردی دارند. برای نمونه اگر کاربر دیکته عبارات را نیز نادرست تایپ کند، جستجوگر حالت صحیح آن را لحاظ می‌کند. اما در مواردی، به‌ویژه زبان انگلیسی ممکن است آن را صحیح تلقی کند و نتایج نامرتبطی را ارائه دهد.

آرمان اصفهان/ عادل نجفی – آیا تاکنون تصور کرده‌اید اگر موتورهای جستجو از فضای مجازی حذف شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ وابستگی خیره‌کننده کاربران به جستجوگرها موجب مراجعه روزانه میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان به آن‌ها شده است.

اگر چه در بسیاری از جستجوها آن‌ها عملکرد قابل قبولی دارند، اما در بعضی موارد نیز با محدودیت‌هایی مواجه هستند. برای اینکه بتوانید از جستجوگر خود حداکثر استفاده را ببرید و در کمترین زمان به بهترین نتایج برسید، در ادامه مطلب با کلیک همراه باشید.

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟
موتورهای جستجو با هر عنوانی که آن‌ها را بشناسید، تلاش دارند تا فهرستی از محتوای موجود و آشکار در فضای مجازی را فهرست کنند. (در مقابل فضای آشکار مجازی، فضای عمیق مجازی نیز وجود دارد که در روزهای آتی به بررسی آن نیز خواهیم پرداخت.) یک موتور جستجو، داده‌های دریافتی از کاربران را با شاخص‌ها و فهرست‌های خود تطبیق می‌دهد و نتایج را براساس مرتبط‌بودن و دقت مفهومی نمایش می‌دهد.

اگر فضای مجازی را یک کتابخانه در نظر بگیریم، موتورهای جستجو در حقیقت همان کتاب‌داران هستند با این تفاوت که فضای مجازی به مراتب گسترده‌تر از هر کتابخانه‌ای در سراسر جهان است. وجود محتوای مختلف و دسترسی پذیری آن‌ها اگرچه خوشایند به نظر می‌رسد اما هنگام جستجو کار را دشوار می‌کند.کاربر با تایپ عبارت مدنظر خود و کلیک بر روی دکمه جستجو، موتور را فعال می‌کند. جستجوگر فاکتورهایی نظیر دیکته‌های محتمل یک عبارت (مانند بلیت و بلیط در زبان فارسی)، علائم نگارشی و حتی مترادف‌های آن عبارت نیز در جمع‌بندی فهرست نتایج لحاظ می‌کند.

نتایج چه می‌گویند؟
به نظر شما یک موتور جستجو چگونه مرتبط بودن یا نبودن یک آیتم با عبارت مورد جستجو را تشخیص می‌دهد؟ موتورهای جستجو براساس سیاست‌ها و روش‌های کاری خود از الگوریتم‌هایی برای دسته‌بندی هر یک از صفحات وب براساس کیفیت، ارتباط و صحت استفاده می‌کنند. اینکه این فرایند دقیقا چگونه انجام می‌گیرد نامعلوم است چرا که در غیر این صورت، صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانستند به‌راحتی جستجوگرها را فریب دهند.
برای نمونه تجربیات و بررسی‌ها نشان می‌دهد، گوگل بیش از ٢٠٠فاکتور را در ارزیابی‌های خود لحاظ می‌کند. این فاکتورها شامل مواردی نظیر تطبیق عبارت مورد جستجو با عنوان وب‌سایت هدف تا تعداد پیوندهای موجود در یک وب‌سایت یا حتی سرعت بارگذاری یک صحفه را دربرمی‌گیرد.
جستجوگری مانند گوگل با اخذ این اطلاعات و دیگر داده‌ها به شخصی‌سازی جستجوهای کاربران می‌پردازد. در این فرایند کاربر نتایج را براساس موقعیت مکانی و زمانی دریافت می‌کند. برای نمونه کاربری که در ایالات متحده کلمه فوتبال را جستجو کند با نتایجی درباره فوتبال آمریکایی مواجه می‌شود، درحالی‌که جستجوی همین عبارت در بریتانیا به نتایج فوتبال شناخته شده در جهان منتهی می‌شود.

نتایج شخصی شده همچنین از سابقه جستجوهای کاربر برای بهینه‌سازی فهرست نتایج نیز بهره می‌برد. البته این فرایند پس از مدتی موجب می‌شود کاربر خود را درون دوره‌ای از وب‌سایت‌های تکراری و تک‌سویه مشاهده کند.

راهکارهایی برای بهینه‌سازی جستجو
جستجو چندباره یک موضوع در دنیای بی‌کران مجازی از مشکلات رایج این روزهای کاربران است. وجود وب‌سایت‌های تبلیغاتی که تنها با استفاده از محتوای جذاب به فریب موتورهای جستجو می‌پردازند از چالش‌های جستجوگرهاست. برای بهینه‌سازی جستجوهای خود در گوگل، بینگ، یاهو و سایر جستجوگرهای مشهور از این راهکارها استفاده کنید.

ساده‌نویسی
موتورهای جستجوگر به صورت خودکار حروف تعریف، موصول‌ها و یا حروف اضافه مانند «یک»، «یا» و مانند آن را نادیده فرض می‌گیرند. بنابراین برای جستجو عبارت مدنظر خود نیازی به تمرکز بر روی کلیدواژه‌ها و نگارش رسمی ندارید. فرض کنید از یک شخص در گفتگویی شفاهی سوال می‌پرسید!

دیکته
هوشمندی و به‌روزبودن جستجوگرها مزایای منحصر به فردی دارند. برای نمونه اگر کاربر دیکته عبارات را نیز نادرست تایپ کند، جستجوگر حالت صحیح آن را لحاظ می‌کند. اما در مواردی، به‌ویژه زبان انگلیسی ممکن است آن را صحیح تلقی کند و نتایج نامرتبطی را ارائه دهد.

مظنه آنلاین
اگر می‌خواهید یک کالای خاص را در بازارهای جهانی در یک بازه قیمتی مشخص جستجو کنید، کافیست علامت دلار ($) را در عبارت مورد جستجو خود استفاده کنید. اگر یک دستگاه اندرویدی ٢٠٠دلاری بخواهید می‌توانید عبارت Android $٢٠٠ را جستجو کنید. همچنین در جستجوگر گول می‌توانید با استفاده از دو نقطه، بازه قیمت را به جای یک قیمت جستجو کنید. برای نمونه با عبارت
$۴٠٠.. $٢٠٠ Android، گوگل دستگاه‌های اندرویدی با قیمت ٢٠٠ تا ۴٠٠ دلار را نمایش می‌دهد.

جستجوی فایل
به طور معمول موتورهای جستجو به عنوان جستجوگر محتوای وب‌سایت‌ها شناخته می‌شوند. اما کاربران به راحتی می‌توانند فایل مدنظر خود را مستقیم و بدون جستجوی بیشتر پیدا کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از عبارت :filetype پیش از عبارت مدنظر خود به جستجو در میان انواع فایل‌ها از قبیل PDF، Docx، PPT و دیگر فایل‌ها بپردازند. برای نمونه جستجو برای فایل اکسل درباره آمار به این ترتیب انجام‌پذیر است: آمار filetype:xls

ترجمه و بیشتر از ترجمه
تلفن همراه و سرویس ترجمه گوگل کار بسیاری از افراد را راحت کرده است. اما شاید هنگام گشت وگذار در فضای مجازی بخواهید مفهوم عبارتی را با توضیحاتی بیشتر از معنای آن جستجو کنید. جستجوگرها با تعریف مولفه‌ای به ‌عنوان Define این امکان را فراهم آورده‌اند. کاربران می‌توانند با استفاده از فرمان :Define به جستجوی مفهوم و توضیحات یک واژه یا عبارت در ویکی‌پدیا و دیگر دانشنامه‌ها بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار