آرمان اصفهان
06:18 - شنبه 02 مرداد 1395

محصولات برگشت خورده از کشورهای دیگر، مستقیم سر سفره خودمان برمی گردد/  مسوولان ما در حوزه اقتصاد مقاومتی دغدغه مند نیستند

در حوزه کود و سم، میزان مصرف ما چقدر است، چرا محصولات ما باید از کشورهایی نظیر افغانستان برگشت بخورد. چرا سیب زمینی تولیدی ما نیترات زیادی دارد؟ چرا دستگاههای متولی قبول مسئولیت نمی کنند؟ این محصولی که می رود و بر می گردد معدوم که نمی شود مستقیم سر سفره مصرف مردم خودمان می آید.

آرمان اصفهان/ اقتصاد مقاومتی، که یک الگوی علمی متناسب با نیازهای بومی جامعه است، امروز پای ثابت برنامه های اجرایی قرار گرفته است.
بعضی از دستگاهها با جدیت به این مساله ورود پیدا کرده اند و بعضی دیگر به دلیل مسائلی هنوز وظیفه خود را در این رابطه انجام نداده اند.
به همین جهت پای صحبت های محسن دانشور، مدیر کشاورزی و منابع طبیعی سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان نشستیم تا فراز و فرود اجرای اقتصاد مقاومتی را از زبان یکی از افرادی که مستیقما با آن درگیر است شنویم.
در ادامه گفتگوی خبرنگار صاحب نیوز با این فعال جهاد اقتصادی استان را می خوانید:
عرصه اصلی فعالیت سازمان بسیج سازندگی در حوزه اقتصاد مقاومتی کدام است؟
مدیریت کشاورزی و منابع طبیعی بسیج، در حوزه های مختلف ورود پیدا کرده است. اردوهای هجرت، بیابان زدایی و اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی، چند سالی است در استان اصفهان فعال است  و ظرف سه سال اخیر، بیشتر روی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن آن و ترویج کار و کارآفرینی با ایجاد طرح های اقتصاد مقاومتی کار شده است.
صاحب نیوز: چه اتفاق خاصی در اردوهای هجرت افتاده و آیا انتظارات شما را برآورده کرده است ؟
ببینید؛ ماهیت اردوهای هجرت، پر کردن سالم و با برنامه اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویانی است که می توانند در بخش کشاورزی کار عام المنفعه کنند. مثل برداشت محصول. کمک به روستاییان در بخش کشاورزی، سم پاشی، مبارزه با آفات گیاهی و دامی جزو کارهایی است که انجام می دهیم.
اگر آن مبلغی که به تعبیر حضرت آقا دهان شیرین کن بود و ۵۰ درصد سازمان بسیج سازندگی و ۵۰ درصد سازمان جهاد کشاورزی موظف به تامینش بودند پرداخت می شد یقینا اثرات بهتری را از آن می دیدیم.
متاسفانه در چند سال اخیر اعتبارات در بخش اردوهای طرح هجرت از سوی وزارت جهاد کشاورزی پرداخت نمی شود و اگر هم اتفاقی در این اردوهای هجرت می افتد فقط از طریق اعتبارات ریالی خود سازمان بسیج سازندگی است. تنها کاری که جهاد سازندگی انجام می دهد معرفی عرصه های عام المنفعه است که ما بتوانیم همسو با آنها باشیم و زمینه سازی حضور افراد را فراهم کنند.
 درحوزه بیابان زدایی چه کارهایی انجام شده و چند درصد از بیابان های اصفهان تحت پوشش این طرح قرار گرفته است؟
اصفهان یکی از مناطق کانونی برداشت ریزگرد است و پنج نقطه را  در خود جا داده است که برای مقابله با ریزگرد ها باید این مناطق را کنترل کنیم. خور و بیابانک  یکی از این کانون هاست که ۱۸۲ هکتار در روستای فرخی بیابان زدایی شده و در جاده طریق الرضا هم مقابل کارخانه پتاس بخشی را ورود پیدا کردیم.
نائین در بخشهای مختلف انارک و روستای پروانه و اطراف برخوار ۵۰ هکتار امسال و ۵۰ هکتار هم سال قبل بیابان زدایی کردیم. در شهرستان اصفهان، بخش ورزنه و سجزی مناطق پنجگانه این کانون برداشت ریزگرد ها هستند.
این ۵ نقطه ای که بسیج سازندگی کار می کند بالغ برهشت هزار و ۵۰۰ هکتار از کانون های برداشت ریزگرد را انتخاب کرده و و عملیات بیولوژیک کاشت نهال انجام دادیم.
طریق مقابله با ریزگردها توسط شما چه شکلی است و چه سطحی از اصفهان مشمول این طرح قرار گرفته است؟
ما اصلا مالچ پاشی نداشته ایم. کل عملیات در پروسه سه ساله اتفاق می افتد. سال اول و دوم کاشت و آبیاری و سال سوم آبیاری سنواتی انجام می شود. در حال حاضر ۳۰۷ هکتار در اراضی سجزی و ۵۰ هکتار هم در روستای پروانه برخوارکه جمعا  ۳۸هزار و ۷۵۰ نهال قره داغ و تاق در سجزی و شش هزار و ۵۰۰ نهال هم در روستای پروانه کاشت شده است که در حال حاضر در مرحله آبیاری پنجم آن قرار داریم. سازمان بسیج سازندگی رتبه اول کشور را در سال ۸۶ در اقدام موثر در مهار کانون های برداشت کشور  دارد.
 در حوزه اقتصاد مقاومتی چه کارهایی انجام داده اید و با افق های ترسیمی مقام معظم رهبری چقدر فاصله داریم؟
رهبر معظم انقلاب در سال ۸۶ در صحن رضوی اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و شعار هر سالشان طی این چند سال هم رنگ و بوی اقتصادی داشت.
برآورد ایشان هم این بود که جنگ آینده ما جنگ اقتصادی است. اگر مسئولان ما یک کمی دقت می کردند اینقدر رکود نداشتیم. آن الزاماتی که مقام معظم رهبری مطرح کردند توجه به شرکت های دانش بنیان، مردمی کردن اقتصاد، ترویج کالاهای ایرانی، ترویج کار و کار آفرینی، تولید داخلی و اصلاح الگوی مصرف است.
نحوه ورود بسیج سازندگی به اقتصاد مقاومتی و نقش آن در مقابله با تحریم ها چگونه بوده است؟
سازمان بسیج سازندگی به درخواست دولت در حوزه تامین امنیت غذایی مردم سه سال است ورود پیدا کرده است. نه اینکه تصدی گری کند بلکه ترویج فرهنگ کار آفرینی و فرهنگ سازی را در اختیار گرفته ایم.
ما تحریم هایی داریم  که متاسفانه با برجام هم هیچ اتفاقی نیفتاد اگراین تحریم ها شامل مواد غذایی مردم می شد ظرفیت پذیرش جامعه قابل انتظار دولت نبود. در مصرف روغن بالای ۹۳ درصد وابستگی داریم و در مرغ و تخم مرغ بالای ۹۶ درصد وابسته هستیم.
تامین جیره غذایی طیور و دام و مکمل ها را ما داریم وارد می کنیم. اگر آن تحریم ها وارد حوزه مواد غذایی می شد واقعا دچار مشکل می شدیم. طرح هایی را جهاد و بسیج  پیشنهاد دادند یکی از آنها  اقتصاد مقاومتی است  که در این طرح آمده است علاوه بر اینکه طرح، باید پر تیراژ و مردمی باشد تحریم پذیر هم نباشد. ما سرفصل هایی داریم که ۱۳ سرفصل ما را کسی نمی تواند تحریم کند.
صاحب نیوز: از لحاظ آماری، سازمان بسیج سازندگی چه کاری انجام داده است؟
طرح های اقتصادی زمان بحران، باید بتواند به عنوان پدافند غیر عامل فعالیت کنند و بتواند بخش عمده ای از نیاز مردم را برطرف کنند. بسیج سازندگی در این سه سال در حوزه مشاوره عدد قابل توجهی را مشاوره داده ایم که این رقم بالغ بر ۲۳۵ هزار نفر بوده است.
در حوزه آموزش کارگاهای کاربردی داشتیم و بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان وام قرض الحسنه و عقود اسلامی داده ایم .
هفت هزار و ۵۰۰ طرح حوزه اقتصاد مقاومتی در استان فعال شده که هفت هزار و ۵۰۰ طرح با ایجاد اشتغال  برای ۹ هزار و ۵۰۰  نفر انجام شده است.
هر زمان که به ارسال محصولات در هر عرصه ای نیاز باشد این امکان وجود دارد که اگر در هر منطقه ای کمبود محصول داشته باشیم بتوانیم عرضه را در آن منطقه هدفدار کنیم.
صاحب نیوز: بسیج سازندگی از ورود به عرصه تولید چه هدفی را دنبال می کند؟
دغدغه اصلی ما تولید محصول سالم است که با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی این فعالیت اتفاق می افتد.
 بازار فروش این محصولات به چه شکل است؟
در بخش عرضه بیشترین دغدغه هست.طرح هایی که شناسایی و عرضه می شود قبل از معرفی بازار مصرفش تعریف می شود. عمدتا محصولاتی است که در سبد غذایی مردم است تایید می شود. فروشگاههای کوثر و اتکا و ادارات دولتی آماده فروش این محصولات هستند.
خود تولید کننده با بازاریابی شبکه ای می تواند محصولش را و اگر از ابتدای طرح، مازاد محصول توسط کارشناسان ما هم تایید بشود و بعد از بازاریابی و ارائه به فروشگاهها محصول مازادی بماند خدمات کارکنان سپاه برای اشپرخانه ها و تهیه غذا از ان استفاده می کند.
‌صاحب نیوز: مسائل بهداشتی درعرضه محصولات به چه شکلی است؟
بسیج سازندگی با معاونت غذا و دارو توافق کرده که شناسه بهداشتی برای محصولات بگیرد و تمام طرح ها و محصولات فرم کمیسیون موافقت دارند. یقینا طرح هایی که بازار نداشته باشند حمایت نمی شوند. متاسفانه تجاری سازی و بسته بندی در بنگاههای اقتصادی جایگاهی ندارد. سازمان طرحی را برای آن اجرا کرده که با یک برند و بسته بندی خاصی این کار را اجرا کرده است.
صاحب نیوز: برای عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی با یک عنوان تجاری برنامه ای آیا اجرا شده است؟
سابق بر این، سیاستی بود که تولید کنندگان خرد را تحت عنوان یک نام تجاری بسته بندی کنیم. علائم تجاری برکت، مائده یا اقتصاد مقاومتی قبلا پیشنهاد شد. ولی در سال جدید قرار شد به سمت قطب های اقتصادی پیش برویم. در حوزه کشاورزی و تبدیل و تکمیل محصولات همه اینها در حالتی است که این قطب ها ایجاد شود.
مثل گل و گلاب در کاشان و انار در شهرضا و سیب در سمیرم. اگر همزمان در کشور با حمایت های این قطب ها باید به نام تجاری واحد برسیم. برای نام تجاری واحد باید اول تولید کننده قوی داشته باشیم که با قطب شدن هر منطقه این واقعه اتفاق می افتد.  به عنوان مثال  در سمیرم باید چیپس سیب و سرکه سیب، اسانس گیری، کنسانتره و… که از سیب درجه سه و ۴ تولید می شود. به همین منظور با کارخانجات سازنده دستگاهها رایزنی کرده ایم تا بهترین کیفیت با کمترین هزینه را داشته باشیم.
اگر ما بتوانیم ترویج کنیم که کشاورز ما در منطقه مازاد سیب زمینی نداشته باشد و همچنین اصلاح الگوی کشت و هم عدم خام فروشی بشود، بخشی از محصول خام فروشی و مابقی تبدیل شود به سایرمحصولات صنایع تبدیلی و تحت عنوان یک تعاونی به بازار عرضه شود.
صاحب نیوز: برای شروع این کار چه مقدماتی در نظر گرفته اید؟
مقدمات با جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو و صنف تفاهم شده است و ادارات و دستگاههای متولی به صحنه بیایند تا مشکل کشاورزان از تولید تا عرضه مرتفع شود.
میزان سرمایه گذاری در عرصه صنایع تبدیلی چقدر است؟ با این تسهیلات می شود مرکزی راه اندازی کرد و یا اینکه باید چند نفر کار را با هم تجمیع کنند و وام تجمعی هم بگیرند؟
ما ۴۸۰ واحد کارگاهی داریم که تقریبا ۱۱۸ مورد آن غیر فعال است و یا با حداقل ظرفیت کار می کند.  این کارگاهها یا در حوزه مواد اولیه و یا توزیع محصولشان مشکل دارند. این ها را نمی خواهیم بیشتر کنیم.
دستگاههایی که در حد و قواره کارگاه خانگی است ترویج کنیم. برای چیپس خانگی وان، پوست گیر و اسلایسر و سرخ کن و بسته بندی کردن لازم است که کل این خط تولید ۳۰ میلیون است. حتی اگر چند متقاضی با هم علاوه بر آورده سه نفر می توانند وام بگیرند و ورود پیدا کنند.  ما برای کارگاههای غیر فعال هم می توانیم کمک کنیم با این کار چهار هزار و ۵۰۰ نفر مشغول می شوند استانداری دارد ثبت نام می کند.
امسال با ایجاد قطب های تولید، ۳۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بر اساس طرح ترویجی بتوانیم کمک کنیم به کارگاهها کمک کنیم.
 در کشوری مثل چین هر محله و منطقه قسمت هایی از محصول را تولید و در یک محل واحد، مونتاژ می کنند ما اگر در اقتصاد مقاومتی این را بخواهیم پیاده کنیم  چقدر این زنجیره توان تشکیل دارد؟
در چین شعار هر خانه یک کارگاه را دارند. آنها بیشتر مردم را به عنوان  اشتغال درگیر تولید کردند. در کشور ما این کار تحقق پذیر است به شرط اینکه دستگاهها بیایند جلو. البته لازم است آن دستگاه و آن کارخانه که دارد محصول خاصی را تهیه می کند بیاید و یک سری صنایع پایین دستی برای خود ایجاد کند  و این کار را پخش کند. مثل مونتاژ برد های الکترونیک و قطعات خودروها و لوازم یدکی خودرو ها. ولی این منسجم نیست بلکه سلیقه ای و موردی است. ما هیچ اجماعی بین مسئولان نداریم  حتی در حوزه کشاورزی.
در این زمینه  دستگاههای مردم نهاد مثل شهرداری باید ورود پیدا کنند و هزینه تولید را پایین بیاورد. اگر قطعه ای در خانه تولید شود موارد قانونی مثل قانون کار و بیمه و مالیات و… را نخواهد داشت. و هزینه تولید پایین تر می آید.
کشورهای دیگر مثل فرانسه مرغ سالم در خانه ها پرورش پیدا می کند. ما لیزین و متیونین صنعتی را به دام می دهیم در حالی که آنها پودر سیر می دهند. آنها دنبال پیشگیری از بیماری هستند ولی ما دنبال اضافه کردن تخت های بیمارستان.
ما در حوزه تولید محصول سالم مشکل داریم. اگر خود مردم که درگیر مصرف محصول هستنند خودشان وارد صحنه شوند قطعا محصول سالم تری خواهیم داشت. برخی از محصولاتی که به اصفهان می آید بصورت غیر قانونی و با پساب فاضلاب کشت می شوند. در نتیجه  آمار بالای سرطان و بیماری های مختلف راخواهیم داشت.
اگر مردم بصورت پر تیراژ خودشان را درگیر این قضیه کنند، خودشان متکفل تولید شوند یقینا آسیب ها را بیشتر می دانند و در تولید استفاده می کنند.ما در عمل دچار مشکل هستیم چون برای همه اینها آیات وروایات قرآنی داریم ولی عمل نمی کنیم.
 مشکل اصلی حوزه تولید در کشور ما چیست؟
در حوزه کود و سم، میزان مصرف ما چقدر است، چرا محصولات ما باید از کشورهایی نظیر افغانستان برگشت بخورد. چرا سیب زمینی تولیدی ما نیترات زیادی دارد؟ چرا دستگاههای متولی قبول مسئولیت نمی کنند؟ این محصولی که می رود و بر می گردد معدوم که نمی شود مستقیم سر سفره مصرف مردم خودمان می آید.
چرا دغدغه  ما نباید این باشد که بیاییم برای مردم  فرهنگ سازی کنیم که تو هم برای سلامتی بدن خودت مسئول هستی. ما به مرور سم را وارد بدن خود می کنیم و دچار بیماری ها می شویم.ولی کسی پاسخگو نیست.
 برای پایین آوردن هزینه های تولید باید چه کاری انجام دهیم؟
اگر بخواهیم محصول سالم داشته باشیم دغدغه تولید و میزان هزینه تولید را باید پایین بیاوریم. ما باید مردم را درگیر کنیم شهرداری دانشگاهها و مدارس را درگیر کنیم. دانشجوی رشته کشاورزی که سرمایه مملکت هزینه اش می شود تا بشود مهندس کشاورزی اگر زمین و آب دراختیار نداشته باشد قطعا نمی تواند کار کند. چون متاسفانه زمین کشاورزی در دست فئودال هاست و آب هم که نداریم.یا باید برود مغازه دار شود و یا در تاکسی تلفنی کار کند.
چرا از ریشه نباید این اصلاح صورت بگیرد ما منابع خوبی داریم مردم خوبی هم داریم ولی نمی دانیم چطور باید از این منابع استفاده کنیم. ما عمدتا در فعالیت های گروهی موفق نیستیم.
 متاسفانه منفعت سرمایه دار اجازه نمی دهد که اقتصاد مقاومتی رشد کند.  فرهنگ مسئولان ما هم حمایت کارخانه دار است بسیج سازندگی برای این فرهنگ سازی چه  برنامه ای دارد؟
اعتراض جامعه دامداری اصفهان به قیمت خرید شیر است. آنجا می خرند موادش را جدا می کنند و ۹۰۰ گرم  آن را ۱۵۰۰ میفروشند در حالی که دولت تاکنون دو بار از چین شیرخشک خریده است. وقتی مردم این را می فهمند شاکی می شوند آن هم کشوری غیر اسلامی مانند چین. و جوابی که دولت می دهد این است که ثبت سفارش از دوره قبل بوده است.
سطح استاندارد محصولات تولید ما در چه حد است؟
در جلسه ای همزمان با تنشی که بین روسیه و ترکیه بود قرار شد رو سیه برخی از مواد مورد نیاز خود را از ما خرید کند. روسیه از اروپا سطح استانداردش پایین تر است . آمدند و از سطح مزارع بازدید کردند حتی سطح مزرعه تولید ذرت و یونجه . گفتند نیترات و اوره محصولات شما بالا است پس شیر هم آلوده است. دو محصول نهایتا از اصفهان خریداری شد در صورتیکه در مغازه های ما تنوع محصول بالایی داریم.
در اسلام با لبنیات مخالفت نشده است بلکه با نوع فرآوری آن مخالفت شده است. چرا در سوییس جهانگرد را می برند در کوهستان و با دریافت هزینه ای بالا، به او همان کره ای  را می دهند که ما در چادر های عشایری مان داریم.
ولی چرا آنجا رشد کرده و اینجا خیر؟ این همان مبحث مافیا است. یعنی اگر ماست محلی داشته باشیم اولین مدعی آن همان سرمایه دار و کارخانه دار است. کیک و کلوچه فلسفه اش کپک زدن است در حالیکه کیک صنعتی تنها خشک می شود و به دلیل موادی که داخل محصول می زنند کیفیت از دست می رود.جاهایی که ما کار نکرده ایم بعضا ملاحظات و منافع شخصی پشت سر آن است که نمی گذارد این کار شکل بگیرد.
انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار