آرمان اصفهان
12:04 - چهارشنبه 30 تیر 1395

توصیه دانشمندان برای والدین:

«تئوری بازی» راهگشای رفتار صحیح با بچه‌ها

اگر شما شک دارید که بچه‌هایتان مشق‌هایشان را انجام داده‌اند یا نه، پرسیدن اینکه تکالیفت را انجام داده‌ای یا نه باعث نمی‌شود حقیقت را به شما بگویند. شما باید بپرسید موضوع تکلیفات چه بوده؟

به گزارش آرمان اصفهان؛ بچه‌ها استاد بازی‌دادن هستند از«تئوری بازی» برای مقابله با این رفتار آنها استفاده کنید
 کودکان، استاد بازی دادن دیگران هستند، از دلربایی و عزیز بودنشان برای بازی دادن بزرگسالان استفاده می‌کنند و حتی آنها را به نفع خود با هم به دعوا می‌اندازند.
آنها در ملا‌عام ناله و زاری می‌کنند تا حرف‌شان را پیش ببرند. با تمام این تفاسیر باز این شما هستید که وظیفه نگهداری‌شان‌ را به عهده دارید، اما چگونه می‌توان این وضعیت را مدیریت کرد؟

کوین زولمن، استادیار فلسفه در دانشگاه پیتسبورگ است که فلسفه علم و زیست‌شناسی موضوعات پژوهش‌های وی را تشکیل می‌دهند. زولمن در کتاب تازه خود با عنوان «راهنمای تئوری بازی برای والدین»
(The Game Theorist’s Guide to Parenting )راهکارهایی جهت آموزش و چگونگی رفتار با کودکان ارائه می‌دهد.

این کتاب نشان می‌دهد چگونه دانش تفکر راهبردی می‌تواند به شما کمک کند با سخت‌ترین مذاکره‌کنندگان دنیا، یعنی کودکان‌تان کنار بیایید.

نویسنده در این اثر نشان می‌دهد بعضی از راهبردهای مشترکی که در معاملات و کسب و کار، تجارت‌های بزرگ و سیاست، کاربرد موفقیت‌آمیزی داشته است، می‌تواند برای حل مشکلات تاکتیکی و بسیار قدیمی والدین با فرزندا‌ن‌شان چون تقسیم کردن اسباب‌بازی‌ها، حفظ کردن آرامش کودک با یک ماشین سواری یا نوشتن به موقع تکالیف موثر واقع شود.
  همکاری از سراجبار
زولان برای خواهر یا برادری که حاضر به همکاری با یکدیگر نیستند استفاده از تئوری معمای زندانی را پیشنهاد می‌کند. اگر دو کودک دارید که علاقه‌ای به همکاری ندارند، شرایطی را ایجاد کنید که مجبور به همکاری شوند. راه رسیدن به این نتیجه استفاده از معمای زندانی؛ یعنی به وجود آوردن وضعیتی کلاسیک در تئوری بازی است. به وجود آمدن  چنین شرایطی سبب می‌شود دو نفر مجبور به همکاری برای کسب موفقیت شوند.

تکرار این وضعیت به صورت متداوم به آنها آموزش می‌دهد منافع‌شان در گرو همکاری با دیگری است، از این رو آنها مجبور به همکاری با هم هستند.

در این نسخه شما به آنها کاری را می‌سپارید که به طور مشترک باید انجام شود؛ مانند مرتب کردن اسباب‌بازی‌ها. با به وجود آمدن چنین شرایطی نوع رفتار کودکان باعث دریافت پاداش یا مجازات می‌شود؛ از این رو اگر یکی تنبلی کند دیگری هم مجازات می‌شود. تکرار این رفتار به آنها می‌فهماند که همکاری برایشان رفتاری سودمندتر است.

  مجبورشان کنید هزینه کنند
چه کسی اتاق بزرگ‌تر را به دست می‌آورد؟ چه کسی می‌تواند موقعیت بهتر را در ماشین داشته باشد؟ این مشکلی قدیمی بین کودکان است. کودکان برای به دست آوردن خواسته‌هایشان می‌توانند هزینه آن را بپردازند.

اگر اتاق بزرگ‌تر را می‌خواهند باید ببینید چقدر حاضر هستند برای به دست آوردن آن در کارهای منزل همکاری کنند؟ یا چقدر از پول جیب‌شان را می‌دهند؟ کسی که جای بهتر را در ماشین می‌خواهد باید در تمیز کردن ماشین نیز کمک کند.

  آنها را واقعا تهدید کنید
اگر وسط راه فریاد زدند که «من نمی‌خواهم بیایم و دوست ندارم» تهدید آنها به اینکه الان دور می‌زنم و بر‌می‌گردم فایده‌ای ندارد. این تهدیدی است که زولمن به آن «تهدید نامعتبر» می‌گوید و بچه‌ها هم می‌دانند این تهدید تو خالی است، چون شما هم ضرر می‌کنید.

مثلا اگر در مسیر بچه شما شروع به اذیت خواهرش کرد او را تهدید کنید به جای سینما یا پارک او را به خانه مادربزرگ می‌برید؛ جایی که نفعش فقط برای شما است.

  مچ‌شان را بگیرید
اگر شما شک دارید که بچه‌هایتان مشق‌هایشان را انجام داده‌اند یا نه، پرسیدن اینکه تکالیفت را انجام داده‌ای یا نه باعث نمی‌شود حقیقت را به شما بگویند. شما باید بپرسید موضوع تکلیفات چه بوده؟
متعلق به کدام بخش بوده است؟ در این بخش شما چه یاد گرفته‌اید؟ یا سخت‌ترین قسمتش چه بوده؟ وقتی بچه‌ها این‌گونه تحت فشار باشند، حتی اگر موفق هم شوند دروغی پیچیده سر هم کنند، فشار روانی زیادی به آنها جهت پاسخگویی وارد می‌شود و به مرور می‌فهمند صداقت هزینه کمتری دارد.

  راحت خلاص‌شان نکنید
این درس برای همه جذاب است. شما باید با آنها دست و پنجه نرم کنید. اگر بچه شما کمی دچار مشکل شد و برای جلب توجه یا کمک به شما شروع به گریه کردن می‌کند سریع در‌صدد نجاتش نباشید؛ بلکه مقاومت کنید و به یاد داشته باشید اقتصاددانان از این رفتار با عنوان خطر اخلاقی یاد می‌کنند، چون چنین رفتاری در مسائل اقتصادی شرکت‌ها را تشویق به بد رفتاری می‌کند.

رهایی بانک‌هایی که تخلف کرده‌اند و نجات دادن‌شان از ورشکستگی، رفتار غیرمسئولانه آنها را تقویت می‌کند. خلاص کردن کودکان و جلوگیری از مواجهه‌شان با عواقب رفتار نادرست‌شان هم به همین شکل است.

نویسنده : زهرا سلیمانی‌اقدم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار