آرمان اصفهان
08:19 - سه شنبه 22 دی 1394

نجات ریه های اصفهان بزرگ با آزادراه شرق

تعداد تردد کنونی در محورهای ورودی و خروجی اصفهان حدود 600هزار دستگاه خودرو است که در ایام خاص بیشتر هم می شود و این رقم در کمترین میزان خود کمتر از 450 هزار تردد نبوده است.

به گزارش آرمان اصفهان، همین یک دهه پیش طرح مطالعات و عملیات احداث آزادراه شرق اصفهان از سه راهی مبارکه در جنوب تا شهرستان نطنز در شمال استان اصفهان کلنگ زده شد.
این آزادراه یا کنارگذر راهبردی ارتباط دهنده بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به شمال کشور محسوب می شود.
افزایش ایمنی مسیر، کاهش زمان سفر و حمل و نقل، کاهش سوخت و انرژی، کاهش آلودگی کلانشهر اصفهان و از همه مهمتر کم شدن تردد و ترافیک ورودی جنوب اصفهان از مزایای این طرح کلان جاده ای است.
همچنین کاهش چشمگیر بخش عمده ترافیک کنارگذر غرب و ممنوع شدن ورود کامیون به حوزه شهر دو مزیت مهم دیگری است که با افتتاح این آزاد راه شاهد آن خواهیم بود.
صحبت در باره آزادراهی 93 کیلومتری با افزون بر 9 میلیون مترمکعب عملیات خاکی و 340 دهنه پل در مسیر است که تاکنون حدود 40درصد پیشرفت فیزیکی داشته و دستکم پنج سال نیز از توقف کار ساخت و سازش گذشته است.
پروژه ای که آن زمان با صرف حدود یکصد میلیارد تومان اعتبار تکمیل و راه اندازی می شد اما این روزها برای کامل شدنش به شش برابر این مبلغ اعتبار نیاز دارد.
مشاهدات نگارنده نشان می دهد بخش هایی از این جاده از سمت کاشان و نطنز آسفالت هم شده ولی تاکنون زیر بار ترافیک نرفته و سال ها بلااستفاده مانده است.
البته برنامه آزادسازی و تملک زمین در بخش جنوبی طرح نیز تا روستای قلعه شور و شهر جدید بهارستان در ضلع جنوبی شهر اصفهان انجام شده است.
در این میان، آخرین خبر تقریبا تکراری از این طرح بزرگ آزادراهی در قلب کشورمان در ابتدای زمستان امسال و در نشست خبری روز راهدارِ از سوی مدیرکل و مسوولان راه و شهرسازی اصفهان اعلام شد که از ادامه کار با همکاری صندوق بازنشستگی کشور به عنوان مشارکت کننده و سرمایه گذار پروژه خبر داد.81916839-7043
پیش از این نیز در شانزدهم شهریور امسال حجت الله غلامی در بازدیدی از کنارگذر شرق، از این مشارکت و اعتبار 650 میلیارد تومانی مورد نیاز برای تکمیل طرح سخن گفته بود.
غلامی در همان خبر که در ایرنا هم بازتاب داشت، گفته بود: متاسفانه مسائل مالی و مشارکتی کار اتمام این پروژه را که از آزادراه اصفهان – کاشان شروع و به محور اصفهان – شیراز ختم می شود، متوقف کرده است.
او در باره چگونگی اجرای این کنارگذر شریانی توضیح داد: قطعه اول این پروژه به طول 29 کیلومتر از آزادراه کاشان شروع و به جاده اردستان ختم می شود و بخش دوم از جاده اردستان آغاز و تا جاده اصفهان – نایین به طول 34 کیلومتر ادامه می یابد
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اعتبار مورد نیاز این پروژه در همان زمان گفته بود: تکمیل مرحله اول و دوم پروژه 290 میلیارد تومان و فاز سوم آن از کیلومتر 63 تا 93 بدلیل وجود مناطق شهری، ابنیه و صنعتی 330 میلیارد تومان پول می خواهد که در مجموع همان 650 میلیارد تومان می شود.
کار تکمیل پروژه 70 درصد با سرمایه گذار و 30 درصد با وزارت راه وشهرسازی خواهد بود.
این مسوول در شهریور 94 ابراز امیدواری کرده بود تا ظرف18 ماه آینده فاز اول و دوم این پروژه با مشارکت بخش خصوصی به بهره برداری برسد و فاز سوم آن هم با پیگیری های انجام شده بعد از تکمیل فاز های اول و دوم راه اندازی شود.
مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان در توجیه بازگشت سرمایه و دیگر مزایای این پروژه افزوده بود: وجود محور پرترافیک اصفهان – شیراز ، محورهای پرترانزیت نایین اردستان فرودگاه اصفهان و بندر خشک اصفهان و وجود سه شهر جدید بهارستان، فولادشهر و مجلسی، مهمترین عناصر در اهمیت افتتاح و راه اندازی این طرح است.
عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا به عنوان بخش خصوصی مشارکت کننده در این پروژه هم تاکید کرده است: بخش خصوصی به لحاظ برگشت سرمایه به منظور پیگیری حقوق بازنشستگان کشوری می تواند مثمر ثمر باشد.
حسین فروغی ابزار امیدواری کرده است که با توافق خوب مبتنی بر بررسی های واقعی، این صندوق بتواند پاسخگوی نیاز بازنشستگان نیز باشد و بتوان این پروژه عظیم را راس زمان مقرر شروع و در زمان مشخص شده تکمیل کرد.
تعداد تردد کنونی در محورهای ورودی و خروجی اصفهان حدود 600هزار دستگاه خودرو است که در ایام خاص بیشتر هم می شود و این رقم در کمترین میزان خود کمتر از 450 هزار تردد نبوده است.
قطع به یقین احداث و تکمیل کنار گذر شرق حجم پرشماری از این ترافیک خودرویی را پوشش خواهد داد و همان مزایای ابتدای این نوشتار که امروز و این سال ها معضل و مشکلات کلانشهر اصفهان هستند را مرتفع خواهند کرد.
مزایای دیگر افتتاح این طرح بخصوص در این سال ها کاهش آلودگی و وارونگی هوای اصفهان، صیانت از سلامت شهروندان این کلانشهر خواهد بود.
*محمود افشاری – خبرنگار ایرنا در استان اصفهان
گ/7147/6027

2 دیدگاه در مورد “نجات ریه های اصفهان بزرگ با آزادراه شرق”

  1. شکرانه گفت:

    امیدواریم …

  2. محمدی گفت:

    ما هم امیدواریم اما این از این طرح ها در کشورمان زیاد است و سال هاست کاری هم نشده است. دولت تدبیر هم کاری نکرد

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار