آرمان اصفهان
14:41 - شنبه 12 دی 1394

روش های خروج خودرو از رکود

برای خروج 178هزار خودروی فرسوده نیز باید فکری کرد؛ چراکه اگر این خودروها خارج شوند هم آلایندگی هوا کم می‌شود، هم خودروهای قدیمی که لوازم یدکی گران‌قیمتی دارند به حرکت می‌افتند

به گزارش آرمان اصفهان؛ «پرداخت وام‌ 25میلیون تومانی به بخش خودرو تکان کوچکی داده است.» این بخشی از اظهارات محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران درواکنش به تداوم رکود در اقتصاد است.

او هرچند پرداخت وام‌های 25 میلیون تومانی را در بهبود بازار خودرو موثر می‌داند اما آن را کافی نمی‌داند و معتقد است که برای خروج از رکود باید این وام‌ها ادامه‌دار باشد.

البته نجفی‌منش خروج خودروهای فرسوده را هم راهکار دیگری می‌داند می‌گوید: «بخش قطعه‌سازی سالیانه حدود هفت تا هشت هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد تا گردش خوبی داشته باشد.» او همچنین رفع تحریم‌ها را برای پایان‌بخشی به چالش‌های بخش صنعت ضروری می‌داند.

برخی کارشناسان معتقدند که بسته‌های حمایتی دولت هنوز اقتصاد را از رکود خارج نکرده است؛ درمقابل دیگر کارشناسان موافق این دیدگاه نیستند. شما جزء کدام دسته هستید؟
به اعتقاد من هرچند اقتصاد از رکود خارج نشده اما بخش خودرو به‌تازگی تکان کوچکی خورده است. علت هم پرداخت وام 25 میلیونی خودرو بود که بخشی از مردم دراین طرح ثبت‌نام کردند و خودروهای مورد نظرشان را تحویل گرفتند؛ همین امر موجب شد بازار خودرو حرکتی داشته باشد.

فکر می‌کنید این وام‌ها به تنهایی کافی باشد؟
به دلیل رکود موجود دراقتصاد تولید خودروی کشور نصف شده بود، اما از ماه گذشته تولید به حالت قبل بازگشت و تولید خودرویی که درمقایسه با پارسال17درصد کاهش یافته بود با پرداخت وام‌های 25 میلیون تومانی از ماه گذشته بهبود یافت و تولید خودرو افزایش پیدا کرد. اما مشکل اصلی طولانی شدن پروسه آن بود. بنابراین این وام‌ها کافی نیست؛ اما باید تداوم داشته باشد تا حرکتی که دراین بخش شروع شده است، ادامه یابد.

این حرکت ادامه‌دار چگونه باید باشد که رونق هرچه سریع‌تر به بخش‌های اقتصاد بازگردانده شود؟
مثلا برای خروج 178هزار خودروی فرسوده نیز باید فکری کرد؛ چراکه اگر این خودروها خارج شوند هم آلایندگی هوا کم می‌شود، هم خودروهای قدیمی که لوازم یدکی گران‌قیمتی دارند به حرکت می‌افتند و هم خودروسازی و قطعه‌سازی رشد می‌کند. برای خروج از رکود نیاز به رشد اقتصادی داریم که یکی از آنها صنعت خودرو است. لذا باید در نظر بگیریم که خروج از رکود موجب رشد صنعتی کشور هم خواهد شد.

غیراز تسهیلات اعطایی و خروج خودروهای فرسوده چه اقداماتی باید در اولویت قرار گیرد؟
اول اینکه تسهیلات ادامه یابد اما به این صورت که 30 درصد آن را متقاضی پرداخت کند و 70 درصد آن وام داده شود تا فشار وارده به بانک‌ها نیز کاهش یابد. مکانیسم دیگر این است که این تسهیلات از طریق بانک‌ها عملیاتی نشود؛ بلکه خودروسازان خودرو را بفروشند و 40درصد مبلغ خودرو را دریافت کنند و 60 درصد آن را به صورت چک در بازه زمانی یک‌ساله و دو ساله از مردم دریافت کرده و بابت مطالبات در اختیار قطعه‌سازان قرار دهند.

در اکثر نقاط دنیا خرید خانه و خودرو از محل درآمدهای آتی است؛ یعنی مردم نه از پس‌اندازهای‌شان که به صورت قسطی خودروی مورد نیازشان را خریداری می‌کنند؛ حال اگر چنین مکانیسمی هم در داخل کشور فراهم شود، مشکلات موجود نیز برطرف می‌شود.

هم‌اکنون بخش قطعه‌سازی کشور با چه مشکلاتی دست به گریبان است؟
نقدینگی مشکل اصلی این بخش است که اگر برطرف شود، هم تولید حرکت می‌کند و هم اقتصاد از رکود خارج می‌شود.

این نقدینگی که از آن نام بردید چقدر است؟
خیلی زیاد.

مثلا چقدر؟
بخش قطعه‌سازی سالیانه حدود 20هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است؛ بنابراین هفت تا هشت هزار میلیارد تومان در طول سال نیاز است تا گردش خوبی داشته باشد.

اما پیش از این نیز این قطعه‌سازان با مشکل نقدینگی روبه‌رو بودند و دولت وعده‌ داده بود که نقدینگی این بخش را تامین ‌کند.
بخشی از وعده‌ها که در مورد وام‌های 25 میلیون تومانی خودرو بوده عملیاتی شده اما درباره اینکه چقدر به قطعه‌سازان رسیده است هنوز آماری در دست نیست؛ اما بازهم کفایت نمی‌کند.

پیش از این آمار زیادی از تعدیل نیرو در بخش‌های اقتصادی منتشر می‌شد. بخش قطعه‌سازی چه سهمی از آن داشت؟
خیلی زیاد!

علت چه بود؟ نقدینگی نبود، یا اینکه رکود بالا بود؟
هم نقدینگی کم بود و هم کمبود تولید وجود داشت.

فکر می‌کنید اجرای برجام و رفع تحریم‌ها بتواند مشکلات این بخش را به حداقل برساند؟
همه منتظرند تا برجام به ثمر بنشیند و تحریم‌ها برداشته شود؛ چراکه در این صورت هم از منابع خارجی به صورت فاینانس بهره‌مند می‌شویم و هم چالش‌های این بخش پایان می‌یابد.

نویسنده : ارمغان جوادنیا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار