آرمان اصفهان
10:03 - دوشنبه 30 آذر 1394

گزارشی درباره ادبیات و شعر انتظار به‌مناسبت آغاز ولایت امام‌عصر(عج):

قسم به کعبه که روزی ظهور خواهی‌کرد

تمام گل‌ها در بادها پرپر می‌شدند و هرگز نسیم عطر نرگس جان و تن شما را نوازش نمی‌کرد، اما اراده‌ خدا بر آن قرار گرفت تا بانویی بزرگ از شاهزادگان رومی به هیئت مستضعفان جهان از بازار برده‌فروشان به خانه‌ شما درآید تا جهانی را به انتظار بنشاند.

به گزارش آرمان اصفهان؛  نهم ربیع‌الاول نه‌تنها نخستین روز امامت امام‌عصر(عج) است، بلکه آغاز دوره‌ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به‌شمار می‌آید، آغاز امامت بزرگ‌مردی که تمام عاشقان جهان به انتظار آمدنش هستند تا با حضور او، این جهان جایی برای زیستن باشد.
شاعران شیعی همواره از گذشته تا امروز در انتظار موعود هستند و در سروده‌هایشان، وقتی قرار است جهان بهتری را وعده بدهند، به ظهور حضرت مهدی(عج) اشاره می‌کنند و باورمند و دغدغه‌مند در شعرهایشان به این مقوله ارزشمند می‌پردازند.
آغاز امامت حضرت مهدی(عج) بهانه‌ای شد تا با چندتن از شاعران درباره خلأهای شعر مهدوی و نوع نگاه شاعران به موضوع مهدویت گفتگو کنیم.

به هیئت مستضعفان جهان
ضیاء‌الدین خالقی درباره به امامت رسیدن حضرت مهدی(عج) می‌نویسد: در صلب شما کودک نابی بود، آن‌گونه که زیباترین صدف جهان به قعر دریاها آرمیده باشد.

آن‌گونه که او امروز روزهایی را که خواهد آمد خود به انتظار نشسته‌باشد، آن‌گونه که پولاد آبدیده شده‌باشد یا آن‌گونه که شعر از شاخه‌ الهام چکیده‌باشد. در صلب شما کودک نابی از رویاها به میان‌سالی باورها می‌رسد، به میان‌سالی مردی که در دورهای ناپیدا روزی به پیداها می‌رسد، به پیدایی، آن‌سان که میوه‌ای بر
درختی اهورایی.
با این‌همه اگر خدا می‌خواست، تمام گل‌ها در بادها پرپر می‌شدند و هرگز نسیم عطر نرگس جان و تن شما را نوازش نمی‌کرد، اما اراده‌ خدا بر آن قرار گرفت تا بانویی بزرگ از شاهزادگان رومی به هیئت مستضعفان جهان از بازار برده‌فروشان به خانه‌ شما درآید تا جهانی را به انتظار بنشاند.

خلأ کارهای پژوهشی
حجت‌الاسلام علی عدالتی درباره شعر مهدویت معتقد است: خلأ اصلی در این حوزه نبودن کارهای پژوهشی است. استادان باید نسبت به شاعران جوانی که به سراغ حوزه شعر مهدوی می‌آیند کارهای پژوهشی بیشتری انجام بدهند.
وی افزود: برگزاری کنگره، جشنواره‌های شعر و کارهای پژوهشی می‌تواند راهی باشد که شاعران جوان بتوانند با دانش به سرایش شعر مهدوی که فصل مشترک میان همه ادیان است بپردازند.

عاطفه کافی نیست
دکتر صابر امامی، شاعر و استاد دانشگاه، گفت: نداشتن بنیان‌های فکری و استدلال‌های عمیق نسبت به حضرت موعود(عج) در میان شاعران از آفت‌های این حوزه است. شاعران در این‌باره نباید تنها به عاطفه بسنده کنند.
وی افزود: شاعران جوان ما از نظر شناخت و جهان‌شناسی کم‌کاری می‌کنند. باید در موضوع مهدویت بر روی یک نگاه جامع و کامل جهانی کار شود تا بتوانیم سرفصل‌های آن را در اختیار شاعران قرار بدهیم و آن‌ها بر همین کسب معرفت کنند و شعر بگویند.

شعر جاودانگی
هادی اسماعیلی درباره فراگیری شعر انتظار گفت: دامنه شعر انتظار و ادبیات انتظار یک فضای انسانی را دربرمی‌گیرد که شاید حتی تنها به ادبیات شیعه منحصر نشود و در کل ادبیات و شعر جهان و هر عصری بتوان نمونه‌ای از آن را پیدا کرد. درمجموع شعر انتظار شعر سعادت بشر، ترویج آموزه‌های دینی و شعر جاودانگی است.
وی افزود: باتوجه به اینکه شاعران حساس‌ترین شامه را در میان طبقات مختلف اجتماع دارد و به‌نوعی به حقایق هستی و جامعه اشراف دارند درحالی‌که این حقایق برای همه مردم قابل دسترسی نیست، هنگامی که شاعر شعر انتظار می‌گوید، باید رویکردش به گونه‌ای باشد که همه جامعه را با خودش همراه کند. باید شیفتگی، شناخت و علاقه به عصر موعود را با زبان شعر در مخاطبانشایجاد کند.

شعری فراتر از ژانر
حمیدرضا شکارسری، شاعر و منتقد، درباره شعر مهدوی گفت: شعر انتظار می‌تواند به‌شدت سیاسی و اجتماعی باشد. شعر انتظار از ژانر مذهبی خودش فراتر می‌رود. البته این اتفاق در شعر عاشورایی هم افتاده‌است و شاعران موفق شده‌اند این حوزه را گسترش بدهند.
وی افزود: خلاقیت شاعران در رویارویی با حضرت صاحب(عج) می‌تواند شعرها را بسیار جذاب کند و لحن جسارت‌آمیز داشته‌باشد. شاعر از روی صمیمیت انتظارهای خودش را از آقا با بیان جسورانه عنوان‌می‌کند. این‌ها می‌تواند با رعایت فضای شاعرانه و خلاق و رعایت خطوط قرمز، کار را به‌شدت بدیع کند.

بیا و قفل لبم را به روی خود واکن
در میان شاعران آیینی کشور، شاعران مشهد و خراسان هم به موضوع مهدویت پرداخته‌اند و طی این سال‌ها، آثار قابل‌تاملی خلق شده‌است.
استاد غلامرضا شکوهی، شاعر پیش‌کسوت آیینی غزل: بیا و قفل لبم را به روی خود واکن/ مرا که گم شده‌ام در سکوت پیدا کن/ همیشه در نگهم ناخدای بیداری‌ است/ بیا و زورق چشم مرا تماشا کن/ خضاب خلوت قلبم همیشه خون‌رنگ است/ بیا و درد من خسته را مداوا کن/ به حجم نرگس چشمت چنان ترانه‌ رود/ مرا روانه‌ آغوش پاک دریا کن/ هزار حنجره فریاد در گلویم مرد/ ز مرده مرده‌ترم
معجزه مسیحا کن.
البته شاعران جوان هم به این موضوع ارزشمند پرداخته‌اند. یک نمونه از این شعرها سروده مریم دلداربهاری است: زمان جوان شود و رنگ بوستان گیرد/ دمی که ساعد سلطان ما جهان گیرد/ ز فر شوکت او هرچه بر زمین بینی/ نشان ز رفعت جاوید آسمان گیرد/ هزار دست برآید به یاری مطلوب/ که گه عراق زند گاهیاصفهان گیرد.
مصطفی محدثی‌خراسانی هم چندین اثر ارزشمند در حوزه مهدویت دارد: تو ای تجلی عصمت ظهور خواهی‌کرد/ به جام لاله شراب طهور خواهی‌کرد/ به یک اشاره ابرو به یک کرشمه چشم/ تو آب و آیینه را غرق نور خواهی‌کرد/ تو قلب سوته‌دلان را به هم کنی نزدیک/ به یک اشاره که از راه دور خواهی‌کرد/ دلم شکیب ندارد ولی یقین دارم/ تو سنگ را به نگاهی صبور خواهی‌کرد/ نشسته منتظر رجعتت ستاره صبح/ قسم به کعبه که روزی ظهور خواهی‌کرد.

صدرا وحدت

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار