آرمان اصفهان
۱۶:۳۰ - دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶

یادداشت:

مطالبه‌ای که خواسته واقعی بانوان نیست/ سوت و کف برای تشویق بازیکنان تا چه میزان مطالبه زنان است؟

حضور زنان در ورزشگاه اساسی ترین مطالبه بانوان در این روزها؛ موضوعی که در نگاه اول بسیار عجیب و حتی مضحک می‌نماید.

به گزارش آرمان اصفهان،امیر حمزه نژاد – “حضور زنان در ورزشگاه” اساسی ترین مطالبه بانوان در این روزها؛ موضوعی که در نگاه اول بسیار عجیب و حتی مضحک می‌نماید. درواقع چطور شده است که خواسته بانوان تا این میزان تقلیل یافته است؟! دستکم بسیاری از اطلاعات و اخباری که از بانوان منتشر می شود حول چنین موضوعی است اما شاید اگر همین مسئله را با خود آنها در فضای واقعی طرح کنیم سطح مطالبات تا اندازه زیادی تغییر می‌کند. به هر حال اما تبلیغات در این زمینه نازل از مطالبات زنانه زیاد است.

شاید اگر کمی به پیچیدگی‌ها و ظرافت علم ارتباطات آشنا باشیم بهتر متوجه شویم که چرا سطح مطالبات زنان تا حد ورود به ورزشگاه تنزل پیدا کرده است. در همین علم ارتباطات گفته می‌شود که نمی توان به افراد گفت که چگونه فکر کنند اما می توان کاری کرد که به چه فکر کنند. انتقال خواسته در همین روند انجام می گیرد.

اما حال این مطالبه تا حد زیادی کاذب که ارزش افزوده ای برای اغلب بانوان ندارد توسط برخی جریانات خصوصا معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به فضای رسانه ای پمپاژ شده است اما اگر کمی نگاه کنیم این سئوال اساسی به‌وجود می‌آید که این درخواست تا چه میزان مشکلات بانوان را تحت پوشش قرار داده و آنها را حل می کند.

البته باید گفت که حل این مسئله و ورود بانوان به ورزشگاه ها موضوع این جریانات نیست استفاده مداوم از این مطالبه ساختگی و نگاه داشتن سطح توقعات زنانه تا این میزان که باعث می شود مطالبات کاربردی و البته مهم و پرزحمت آنان را تحت پوشش قرار داده و چنین مواردی را اصطلاحا روی بورس نگاه دارد و موارد و مطالبات واقعی به محاق رود.

مثالی واقعی در این زمینه ماجرای ادوارد برنایز، خواهرزاده زیگموند فروید است که پدر روابط‌عمومی شناخته می‌شود. او این ایده را بعد از جنگ جهانی دوم پیگیری کرد که می‌توان با خلق امیال به جای نیاز کالاهای بیشتری فروخت. درواقع مصرفی و کالایی شدن جامعه از تفکرات برنایز ریشه می‌گیرد. مهیج‌ترین آزمایش او راضی کردن زنان جامعه‌ی آمریکا به سیگار کشیدن بود. در آن زمان در ایالات متحده زنان حق سیگار کشیدن نداشتند و جرج هیل رئیس شرکت تنباکوی آمریکا که از دوستان ادوارد نیز بود برای به دست آوردن نیمه‌ی دیگر بازار مصرف، از وی خواست تا راهی برای شکستن حریم سیگار کشیدن زنان بیابد.

بریل در قبال حق‌الزحمه‌ی هنگفتی به ادوارد گفت که سیگار برای زنان نماد قدرت جنسی مردان است. برنایز تصمیم گرفت نمایشی را در رژه سالانه‌ی عید پاک که هر ساله در نیویورک برگزار می‌شد به راه اندازد. او یک گروه از دختران جوان ثروتمند را راضی کرد تا زیر لباسشان سیگار پنهان کنند و به رژه بپیوندند و هرگاه او علامت داد سیگارها را ناگهان روشن کنند و از قبل به روزنامه‌ها اطلاع داده بود که تعدادی از زنان قصد دارد تا با در دست گرفتن مشعل آزادی از حق خود دفاع کنند. این کار سروصدای زیادی به پا کرد.

ایده‌ای که برنایز خلق کرده بود این بود که سیگار کشیدن یک زن باعث استقلال بیشتر و قدرتمندتر شدنش می‌شود. اینکار او باعث شد تا بفهمد اگر کالاها را با امیال و احساسات هیجانی درونی افراد مرتبط کنیم، این امکان وجود دارد که آن‌ها را وادار به رفتار غیرعقلانی بشوند. کلمه‌ی کلیدی‌ای که برنایز به مردم جهان تلقین کرد «احساس بهتر» بود. برنایز احساس بهتر پس از خرید را با نیاز به خرید و تامین مایحتاج واقعی زندگی عوض کرد.

موضوع چنین مطالبه‌ای هم در حوزه احساسی و هیجانی و این ایده که با باز شدن در ورزشگاه‌ها به روی زنان قدرت و استقلال زنان ایرانی بیشتر می‌شود، مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و گرنه به خوبی مشخص است که در این مطالبه ساختگی زنان کمتر متنفع می‌شوند و حتی اگر به جامعه آماری این خواسته نگاه کنیم بعضا دختران نوجوان در حوزه این مطالبه قرار می‌گیرند که هنوز طعم زندگی را نچشیده و اجتماعی نشده‌اند و به طور کارتونیزه‌ و فانتزی به زندگی نگاه می‌کنند. جالب اینجاست این نوع بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند چون اقتضای سنی آنان چنین حکم می‌کند و از سوی دیگر بیشتر نیز با نیروی جوانی خود به درد راه‌اندازی کمپین‌های احساسی و هیجانی می‌خورند و با آن همراهی می‌کنند.

با این حال تنزل سطح مطالبان زنانه تا این حد خطر عمده‌ای برای رشد فکری و جسمی و تربیتی زنان دارد و قطعا اگر زنان بپرسیم این پاسخ را می‌دهند که به جای رفتن به ورزشگاه‌ها خواستار رشد فکری جامعه زنان هستند و دوست دارند همجنسان خود را در جایگاه‌های رفیعی شغلی و اجتماعی و نه در ورزشگاه‌ها درحال سوت و کف زدن و تشویق تیم‌های فوتبال ببینند. به نظر می‌رسد که در این حوزه باید فکری صورت گیرد تا مطالبات زنان فدای خواسته‌های جریانات سیاسی نشود و شاهد پویایی زنان جامعه در مسیر درست باشیم و انرژی و استعداد نیمی از جامعه اینگونه به هدر نرود.

انتهای پیام/ طنین یاس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار