آرمان اصفهان
۱۹:۰۵ - چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴

از تلاش برای خوش قدوقامت شدن مأیوس نشوید؛ 

معجونی برای بلندی قَد

در کنار تغذیه و خواب کافی، ورزش کردن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.البته باید برخی عادت‌های نادرست مانند مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی را به‌کلی از یاد ببرید.

به گزارش آرمان اصفهان؛  برای خیلی‌ها که کفش‌های ١٠ سانتی به پا می‌کنند یا سعی می‌کنند در عکس‌های دسته‌جمعی خانوادگی در بالاترین سطح از ارتفاع بایستند(!) قدبلندی رؤیایی است دست‌نیافتنی.
این تفکر که ای کاش چند سانتی‌متر بلندقدتر بودیم واقعیتی است که بعد از پشت سر گذاشتن سنین بلوغ امکان اینکه بلندقامت بشویم خیلی کم و گاهی امکان‌ناپذیر است.
البته در دوران رشد پدر و مادر می‌توانند با تدابیری که ریشه در علم روز دنیا دارد در داشتن فرزندانی رعناتر نقش‌آفرینی کنند.
مطالعات متعددی مُهر تایید بر این مهم زده‌اند که نیاز به مواد غذایی مغذی در کنار مصرف مواد غذایی مفید حتی بعد از سنین رشد نیز باعث افزایش چندسانتی قد می‌شود اما روش مطمئن‌تر برنامه‌ریزی از سنین کودکی است.

قد؛ژنتیکی یا اکتسابی؟
قبل از هر چیز باید گفت که قد یک مسئله ژنتیکی است. البته فراموش نکنید داشتن دو والدین کوتاه‌قد به این معنی نیست که شما نیز الزاماً قدکوتاه خواهید شد.
حتی اگر والدینی بلندقد دارید لزوماً قدبلند نخواهید بود اما در اکثر موارد اگر هم خانواده پدری و هم خانواده مادری‌تان قدکوتاه باشند به‌احتمال‌زیاد شما نیز چنین خواهید شد.
درهرصورت اگر به دلیل مسائل ژنتیکی و… به قد مورد دلخواه خود نرسیدید، اعتمادبه‌نفستان را حفظ کنید. مهم این است که افکار بلندی داشته باشید و اهداف متعالی‌تان را دنبال کنید.

از بی‌خوابی تا دوری از دود سیگار!
در کنار تغذیه و خواب کافی، ورزش کردن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.البته باید برخی عادت‌های نادرست مانند مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی را به‌کلی از یاد ببرید.
نتایج پژوهشی در دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که سیگار می‌کشند یا در معرض دود سیگار افراد دیگر قرار دارند در مقایسه با دیگر بچه‌ها کوتاه‌قدتر هستند.
از طرفی متاسفانه گستردگی دنیای مجازی امروز خواب را از چشمان خیلی از کاربران اینترنتی ربوده است. این درحالی است که هورمون رشد بیشتر در خواب ترشح می‌شود.
نتایج پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهند که نوجوانان و کودکان درحال‌رشد باید هر شب به‌مدت هشت‌ساعت‌ونیم تا یازده ساعت بخوابند؛ چون بافت‌های بدن شما در حین خواب رشد کرده و ترمیم می‌شوند.

چی بخوریم؟
﷯ لبنیات: فراموش نکنید که دوران نوجوانی دوره مهمی در ساخت اسکلت بدن است. در این دوره باید کلسیم بیشتری جذب شود. یعنی اینکه روزانه ۵ مرتبه مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر،ماست ، پنیر و… مصرف شود.
با این کار ساده علاوه بلندقدبودن، دچار پوکی استخوان زودرس نیز نمی‌شوید.
به عقیده برخی متخصصان تغذیه نوجوانان باید روزانه یک لیتر شیر مصرف کنند تا قدبلندی داشته
باشند.
﷯ کربوهیدرات‌ها: این گروه مواد از نخستین منابع انرژی بدن به شمار می‌روند. نان سبوس‌دار، برنج، پاستاها، سیب‌زمینی، غلات صبحانه، عدس و جوی دوسر جزو مواد غذایی مفیدی هستند که باید در طول روز مصرف کنید.
زیاده‌روی در مصرف این مواد غذایی و عادت داشتن به ریزه‌خواری در طول روز می‌تواند به‌جای بلند کردن قدتان پهنایتان را بیشتر کند.
﷯ پروتئین‌ها: این مواد مغذی بین ١۵ تا ٢٠ درصد انرژی روزانه را تأمین می‌کنند؛ اما اگر به هر دلیلی میلی به مصرف گوشت قرمز ندارید بهتر است مصرف شیر، تخم‌مرغ و ماهی را افزایش دهید.
این مواد غذایی حاوی پروتئین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل هورمون‌ها، ساخت سلول‌های تشکیل‌دهنده‌ عضلات و پوست شما کمک می‌کنند.
پروتئین‌های گیاهی مانند عدس، نخود و لوبیاها نیز تأثیر زیادی در افزایش جذب پروتئین دارند. مصرف مواد غذایی پروتئینی آهن خوبی را به بدن به‌ویژه دخترخانم‌ها می‌رساند.
﷯ میوه‌ها و آبمیوه‌ها: این مواد غذایی سرشار از ویتامین C و مواد معدنی موردنیاز بدن هستند که علاوه برافزایش قد شما پوست تان را نیز زیباتر می‌کنند.
﷯ سبزیجات:فیبرها از ترکیبات مفید موجود در سبزیجات هستند که برای هضم بهتر غذا لازم هستند.
برای بلندقد بودن و مهم‌تر از آن سالم بودن از دوازده‌سالگی مصرف مواد غذایی سرشار از آهن و فیبرها مانند بروکلی، اسفناج، نخود، عدس و نخودفرنگی و غیره را افزایش دهید. قانون ۵ میوه و سبزی در طول روز را به خاطر بسپارید.
﷯ آب:محققان معتقدند اگر در سن ١٠ سالگی حدود ٣٠ کیلوگرم باشید باید روزانه یک لیتر آب مصرف کنید. بهتر است به هر نحوی فرزندانتان را از سنین کودکی به نوشیدن آب تشویق کنید.
﷯ ویتامین D:اگر شما می‌خواهید علاوه بر قدبلند‌ شدن اسکلت سالمی نیز داشته باشید روزانه بیست دقیقه در معرض آفتاب راه بروید یا اینکه از محصولات لبنی غنی‌شده از ویتامین D استفاده کنید. برخی مواد غذایی مانند ماهی، قارچ، شیر گاو، نوشیدنی سویا، بادام، زرده تخم‌مرغ، ماست و… حاوی این ویتامین مفید هستند.

خط قرمزها
﷯ تا می‌توانید سراغ محصولات رژیمی نروید.
﷯ نوشابه‌ها دشمن سلامتی‌تان هستند.
﷯ شیرینی‌جات زیاد مصرف نکنید زیرا حاوی قند و چربی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار